CONTRABAND
Contraband
Trombonist-componist Willem van Manen (Amsterdam, 3 september 1940) is als leider van het leerorkest De Boventoon gewend geraakt aan het schrijven voor een grote bezetting. In 1979 besluit hij een eigen big band te starten, die de Springband gaat heten. Hij doet er jaarlijks een tournee mee, tot in december ...
Bezetting
Toon de Gouw
trompet
Louis Lanzing
trompet
Loet van der Lee
trompet
Willem van Manen
trombone
Hans Sparla
trombone
Patrick Hagen
klarinet
Paul van Kemenade
altsaxofoon
Frans Vermeerssen
tenorsaxofoon
Rutger van Otterloo
altsaxofoon, baritonsaxofoon, fluit, sopraansaxofoon
Eckard Koltermann
baritonsaxofoon, basklarinet
Stevko Busch
piano
Gerco Aerts
contrabas
Wim Kegel
drums
Hans Visser (2)
bastrombone
Overige muzikanten
Eric Boeren
trompet
Marc Charig
trompet
Ad Gruter
trompet
Willem Schoenmaker
trompet
Radu Malfatti
trombone
Chris Abelen
trombone
Melvyn Poore
tuba
Theo Jörgensmann
basklarinet
Ab Baars
klarinet, sopraansaxofoon, tenorsaxofoon
Maarten van Norden
tenorsaxofoon
Georg Gräwe
piano
Ron van Rossum
piano
Jeroen van Vliet
piano
Charles Huffstadt
Niko Langenhuijsen
Arnold Dooyeweerd
Eric van der Westen
Martin van Duynhoven
Hein Offermans
Pieter Jan Cramer van den Boogaart
Genoemd in de biografie van
1982
Paul van Kemenade
1985
Toon de Gouw
1985
Willem Van Manen
1989
Eric van der Westen
Biografie Contraband
Trombonist-componist Willem van Manen (Amsterdam, 3 september 1940) is als leider van het leerorkest De Boventoon gewend geraakt aan het schrijven voor een grote bezetting. In 1979 besluit hij een eigen big band te starten, die de Springband gaat heten. Hij doet er jaarlijks een tournee mee, tot in december 1983 drie van zijn bandleden omkomen bij een verkeersongeluk. Hij heft de band onmiddellijk op, maar na ampele overwegingen start hij twee jaar later een nieuwe big band: de Contraband. In zijn composities voor beide orkesten zoekt Van Manen naar een synthese tussen de Amerikaanse big band-traditie en vernieuwende elementen uit de (Europese) geïmproviseerde en eigentijdse gecomponeerde muziek. Jaarlijks gaat de band weer op tournee, tot embouchure-problemen de bandleider in 2004 doen besluiten de Contraband op te heffen.
1979 - 1983
Willem van Manen leidt tussen 1973 en 1979 het leerorkest De Boventoon. De omvang van het ensemble bevalt hem wel, maar het staat hem steeds meer tegen om met telkens wisselende bezettingen te werken. Hij besluit daarom zijn eigen big band op te richten, en geeft die de naam Springband. Hij recruteert er zowel jong (de saxofonisten Ab Baars en Maarten van Norden, trombonist Joep Maessen, pianist Ron van Rossum) als gevestigd (Sean Bergin en Martin van Duynhoven) Nederlands talent voor, maar ook muzikanten uit de internationale improvisatie-scene, zoals de Engelse trompettist Marc Charig, de Oostenrijkse trombonist Radu Malfatti en de Zuid-Afrikaanse bassist Harry Miller. Het orkest komt jaarlijks bij elkaar om een tournee te doen. In 1983 speelt de band op 27 november in Baarle-Nassau. Na afloop van het concert gaat een busje met Springband-leden terug, richting Amsterdam. Het voertuig raakt door de storm van de weg en komt tegen een boom tot stilstand. Trompettist Jeff Reynolds en trombonist Joep Maessen zijn op slag dood. Tenorsaxofonist Maarten van Norden, trompettist Louis Lanzing en bassist Harry Miller raken zwaargewond. Van Norden en Lanzing herstellen na een lange revalidatie, maar Miller bezwijkt op 16 december 1983 in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Van Manen is zwaar aangeslagen, en besluit zijn Springband op te heffen.
1985
Daartoe aangespoord door collega's besluit Van Manen na twee jaar om toch weer een big band te beginnen. De spanning tussen de Amerikaanse big band-traditie en vernieuwingen uit de (Europese) geïmproviseerde en eigentijdse gecomponeerde muziek spreekt hem enorm aan. Om wat meer klankkleuren op zijn palet te hebben, wijzigt hij de samenstelling van het orkest enigszins vergeleken met de Springband. Zo is er een belangrijke rol weggelegd voor de Duitse klarinettisten Theo Jörgensmann en Eckard Koltermann (die naast basklarinet ook baritonsaxofoon speelt). Net als bij de Springband gaat ook de Contraband eenmaal per jaar de Nederlandse (en later ook buitenlandse) podia langs, veelal in de maanden november en december. De leider schrijft het leeuwendeel van het repertoire, hoewel andere orkestleden - zoals Eckard Koltermann, trombonist Chris Abelen en saxofonist Frans Vermeerssen - soms ook composities bijdragen.
1988
De Contraband '88 neemt in het Bimhuis een eerste live-CD op, die uitkomt op het BVHaast-label.
1991
De NOS geeft Van Manen opdracht om een compositie te schrijven voor het NOS Meervaart Festival. Het wordt de driedelige De Ruyter Suyte, opgedragen aan de grand old man van de jazz op de Nederlandse radio, Michiel de Ruyter. Het stuk verschijnt op de gelijknamige CD.
1992
De VPRO/Boy Edgar Prijs valt Willem van Manen ten deel. Ter gelegenheid daarvan schrijft hij de Boy Edgar Suite, een eerbetoon aan een van zijn grote voorgangers als Nederlands big-bandleider. De Contraband '94 voert het stuk uit, en zet het op CD voor het EigenWijs-label van de VPRO.
1998
De Contraband '97 duikt tijdens de jaarlijkse tournee de studio in, en neemt vier composities van Van Manen en één van Abelen op voor de CD Hittit.
2001
BVHaast brengt de CD Pale Fire uit, waarvoor de Contraband '00 het jaar daarvoor opnamen heeft gemaakt. Een bijzonder stuk op de plaat is So Long S, dat is opgedragen aan trompettist Willem Schoenmaker, die van 1995-1998 in het orkest speelde en op 14 december 1999 plotseling overleed.
2004
Omdat hij zijn embouchure minder voelt worden, besluit Willem van Manen te stoppen met trombone spelen. Dit betekent voor hem ook het einde van de Contraband. Na een kleine twintig jaar componeren en de zakelijk leiding geven aan het orkest vindt hij het genoeg. De laatste bezetting van de band neemt in januari nog een CD op, die als The Painter op het klassieke label Attacca Babel verschijnt.
Discografie Contraband
Albums | Singles | Compilaties | Overig | Gastbijdragen
Live At The Bimhuis
Act | Contraband |
Type en jaar | CD, 1989 |
Label | BVHaast, CD 8906 |
De Ruyter Suyte
Act | Contraband |
Type en jaar | CD, 1991 |
Label | BVHaast, CD 9104 |
Boy Edgar Suite
Act | Contraband |
Type en jaar | CD, 1994 |
Label | Eigenwijs, EW 9412 |
Hittit
Act | Contraband |
Type en jaar | CD, 1998 |
Label | BVHaast, CD 9802 |
Pale Fire
Act | Contraband |
Type en jaar | CD, 2001 |
Label | BVHaast, CD 0401 |
The Painter
Act | Contraband |
Type en jaar | CD, 2004 |
Label | Attacca, 2496 |
Smǿrrebrǿd
Act | Contraband |
Type en jaar | Compilatie, 1996 |
Label | Smør |
Bijzonderheden | Eén track op een cassette bij het boek over 33 jaar SMǾR Jazz in Delft |
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Contraband
Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen