Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

DJ HEPCAT

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Periode

1993 - heden

Genre

DJ, funk, progressive

DJ Hepcat

Vrouwelijke DJ afkomstig uit Amsterdamse kunstkringen, die zich bedient van breakbeats en future funk. Hepcat onderscheidt zich met themanachten waarin zij op Braziliaanse, etnische, Aziatische, Afro Amerikaanse en/of Afrikaanse muziek geïnspireerde platen mixt, niet zelden begeleid door live-muzikanten. Ook het verzorgen van soundtracks voor theater, film en/of reclameproducties behoort tot ...
Volledige biografie...

Bezetting

Judith Pijl   draaitafels, sampler

Overige muzikanten

Ute Apfelstedt   fluit, viool
Marielle Dijkhuizen   zang
Erik Pijl   draaitafels

Biografie DJ Hepcat

Vrouwelijke DJ afkomstig uit Amsterdamse kunstkringen, die zich bedient van breakbeats en future funk. Hepcat onderscheidt zich met themanachten waarin zij op Braziliaanse, etnische, Aziatische, Afro Amerikaanse en/of Afrikaanse muziek geïnspireerde platen mixt, niet zelden begeleid door live-muzikanten. Ook het verzorgen van soundtracks voor theater, film en/of reclameproducties behoort tot haar specialiteiten.

1993 - 1994

De naam Hepcat is afkomstig uit de vocabulaire van mensen als Cab Calloway in de jaren '50; hipsters en hepcats waren benamingen voor fervente platenverzamelaars en andere jazzliefhebbers uit die tijd. Judith's eigen vader is ook zo'n verzamelaar van obscure zwarte muziek. Haar eerste optreden vindt zomer '93 plaats in de kerk van Ruigoord, sinds jaar en dag de broedplaats van een groep Amsterdamse kunstenaars. Sindsdien doet ze meer thema optredens, in cafés en andere undergroundplekken, bijvoorbeeld op Afrikaanse feesten, of met dichters samen, maar ook tijdens DJ Per's Time Machine in De Melkweg en in de Graansilo te Amsterdam.

1995

Eddy de Clercq, die Hepcat toch wel als haar leermeester wil aanmerken, betrekt haar bij het Chemistry-onderdeel Testlab. Tot en met 1999 zal zij daar deel van uit blijven maken.

Eddy De Clercq

1996

Hepcat wordt voor het eerst gevraagd op een MTC party te draaien. Tot en met 1999 is zij een regelmatige gast op deze populaire parties. Dat jaar maakt ze haar Dance Valley debuut en - alweer - draait zij daar sindsdien jaarlijks.

1997

Steeds meer grote festivals vragen haar. Op Lowlands draait ze dat jaar voor het eerst en is zij tot en met 2000 jaarlijks van de partij. Ook op Drum Rhythm debuteert ze dat jaar en mag ze het jaar daarop terugkomen. Fruit 4 Ears wordt de naam van haar eigen clubnight in de Amsterdamse Mazzo, iedere maandagnacht, hetgeen in 1998 door loopt, maar dan op de vrijdagnacht. Geen residentie maar wel een plek waar Hepcat dat jaar vaak draait, is Club de Ville op het Amsterdamse Westergasfabriek terrein.

1998

In Paradiso verzorgt zij een soundtrack bij de film Barbarella, in het kader van de Rocket Cinema serie aldaar. Ook draait ze vanaf dat jaar regelmatig op Sub United parties, die door het hele land worden georganiseerd. Judith treedt in dienst bij platenmaatschappij PIAS als hoofdverantwoordelijke voor de verkoop en distributie van dance muziek in Nederland.

1999

Hepcat verzorgt naast de diverse prolongaties op festivals en haar residenties het voorprogramma van de cd-presentatie van de Smashing Pumpkins in Brussel, dat een complete show in samenwerking met de Belgische theatergroep Luna Baal impliceert. Een nieuwe residentie voor haar wordt dat jaar Big Beat Circus (BBC), maandelijks in de Utrechtse Winkel Van Sinkel en incidenteel ook in Paradiso en Club De Ville te Amsterdam. Dat jaar wordt zij bij de uitreiking de Gouden Kabouter Awards party in Paradiso - een initiatief van Maz Weston's DJ Fanclub dat nog het best omschreven kan worden als een melige parodie op de Oscar Awards - uitgeroepen tot favoriete deejay van het afgelopen jaar.

2000

Dit jaar draait Hepcat op het Impulz festival te Den Bosch en verzorgt ze de soundtrack bij de film The Exorcist in het kader van de Paradiso-serie Rocket Cinema. Big Beat Circus loopt dat jaar alweer ten einde, inherent aan de afzwakkende populariteit van de bijbehorende muzieksoort. Ook haar baan bij Play It Again Sam loopt tegen het eind van dat jaar af.

2001

Hepcat richt haar eigen website in en vermeldt daarop haar twintig favoriete platen. Bovenaan de lijst van 2001 staan de Beastie Boys met Intergalactic in de Prisoners Of Technology remix. Een nieuw concept van Hepcat genaamd Stereo Inventures, waarbij ze samenwerkt met kunstenaars en videojockeys, beleeft een eerste try-out in Paradiso tijdens het eindfeest van het Juli Dansfestival. In september vindt in de Amsterdamse club Loos de eerste editie van The Getaway plaats, een feest waarvoor zij samenwerkt met de decorgroep Het Agentchap. Daarvan vinden er vervolgens nog drie plaats, de laatste in januari 2002.

2002

Judith werkt aan een eerste mix-cd, die zij - gezien haar ervaring in en met de platenindustrie - pertinent in eigen beheer wil uitbrengen. Eind februari wordt zij bij de uitreiking de Gouden Kabouter Awards party in Paradiso voor de tweede keer uitgeroepen tot favoriete deejay van het afgelopen jaar.

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Audio/Video DJ Hepcat

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer