Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

DJ REMY

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

DJ Remy

Periode

1968 - heden

Genre

DJ, draaitafels, producer, progressive, techno

Online

Officiële website

Pseudoniemen

Regy Menur, The Wavecatcher, Vauvenage, Xtatic

DJ Remy

De Haagse DJ Remy hoort bij de eerste generatie Nederlandse DJ's die de house en techno oppikken. Na jarenlang succesvol te zijn geweest in binnen- en buitenland (o.a. met de Silly Symfonies-feesten) lijkt Remy in het nieuwe millennium een tweede jeugd te beginnen, met succesvolle producties, awards en draaibeurten over ...
Volledige biografie...

Instrumenten

draaitafels, producer

Genoemd in de biografie van

2000   DJ Per

Biografie DJ Remy

De Haagse DJ Remy hoort bij de eerste generatie Nederlandse DJ's die de house en techno oppikken. Na jarenlang succesvol te zijn geweest in binnen- en buitenland (o.a. met de Silly Symfonies-feesten) lijkt Remy in het nieuwe millennium een tweede jeugd te beginnen, met succesvolle producties, awards en draaibeurten over de hele wereld.

1988 - 1990

Net als veel anderen ontdekt Remy Unger (1968) (zoon van muzikant Leo Unger) eind jaren tachtig de housemuziek die dan als import het land binnenkomt. Al snel koopt hij een eigen set draaitafels en begint te draaien op feesten in Den Haag, waar de politie begin jaren negentig echter raves op grote schaal gaat verbieden. De carrière van DJ Remy begint als vaste DJ op de evenementen van De Confrontatie. Deze stichting staat eind jaren tachtig aan de basis van de Haagse (acid)housefeesten in Den Haag. Het eerste grote optreden van DJ Remy is eind maart 1990 tijdens het door De Confrontatie georganiseerde multidisciplinaire evenement Car Crash in de voormalige RIVA Torengarage in de Torenstraat te Den Haag.

Leo Unger Band

1991 - 1992

DJ Joost van Bellen van de Amsterdamse Roxy ziet in Remy een talent (hij is vooral gecharmeerd van het feit dat Remy een mixtape begint met een stuk klassieke muziek). Van Bellen geeft hem een vaste avond in de Roxy, waarbij Remy's stevige techno door het personeel vaak niet echt begrepen wordt. Samen met Dimitri en Marcello (It) vormt hij al spoedig de top drie van de Nederlandse DJ's. Remy's broer Erwin maakt inmiddels met hoofdredacteur Frank van den Bold het danceblad Bassic Groove, begonnen als fanzine en later uitgegroeid tot een van de twee grote dancebladen in Nederland. Ook is hij samen met zijn broer medeverantwoordelijk voor Silly Symfonies, een partyorganisatie die Den Haag weer op de uitgaanskaart wil zetten omdat er nauwelijks house te horen is. Remy is er zeer regelmatig resident DJ, en onder de naam Silly Symfonies worden ook cd-compilaties uitgebracht.

1993 - 1995

Naast het draaien gaat Remy ook produceren. Na enkele tracks voor zijn eigen, vanuit vanuit België gerunde Wonka-label te hebben gemaakt, zet hij samen met de Belgische DJ Sven van Hees voor het toonaangevende R&S-label het sublabel Global Cuts op. Hierop brengt hij een aantal klassiekers als Piano Power uit. Draaien doet Remy dan inmiddels over de hele wereld. In 1994 besluit hij Global Cuts te verlaten en z'n eigen label Taste op te zetten. De platen, waaronder enkele met Gregor van Gaalen (The Wavecatcher, Remy & Gregor), vinden spoedig hun weg naar top DJ's als Carl Cox en Paul van Dyk.

1996 - 1997

Na Taste volgt een nieuw eigen label: Area Code 070, naar het netnummer van Remy's woonplaats Den Haag. De tracks worden experimenteler en steviger. Ondanks zijn status is hij slecht in het promoten van zichzelf en blijft hij in vergelijking met zijn internationale collega's relatief anoniem. Maar Remy werkt graag in de luwte, zoals hij zelf in interviews zegt.

1998 - 2000

Na het winnen van het DJ-championship in het Franse Cannes schuift de muziek van Remy net als zijn DJ-sets steeds meer richting de harde kwaliteitstechno, waarvoor de markt eind jaren negentig met artiesten als Jeff Mills en de Duitse school flink is uitgebreid. In 1999 wint hij de Lucky Strike Dance Award voor Beste Techno-DJ. De engelse DJ John Digweed nodigt Remy uit nadat hij een mixtape heeft ontvangen via journalist Mick Boskamp. Diverse draaibeurten in Engeland maken hem daar in korte tijd populair, en voor het eerst treedt hij ook als persoon wat meer op de voorgrond. Samen met Roland Klinkenberg neemt hij de track Airwalkin' op.

2001 - 2002

Na het afbouwen van zijn homestudio wil Remy zich meer concentreren op produceren en minder op draaien. Zijn tracks worden vooral in Engeland opgepikt door DJ's als Pete Tong, waardoor zijn carrière weer een nieuwe impuls krijgt. Ook wordt Remy beïnvloed door progressive, de sound die in Engeland dan populair is. Hij draait voor het eerst op Ibiza. In 2001 sluit hij een deal met het Engelse label Additive. Samenwerkingen met o.a. Roland Klinkenberg (als RR workshop) blijven ook in 2002 uiterst succesvol.
Remix-overzicht tot en met 2002:
Aquastep - Oempa Loempa (Wonka)
Eddie Flashin' Fowlkes - Warwick (Global Cuts)
Vauvenage Flange - Stereo Top (Secret Red)
Quadripart - Make Love remix (Natural)
Swungbeats - Energy (Colors)
KC Flight - Voices (Mvt)
Hole in One - Ride the Moon (Nutrition)
The Butcherboy - Comin' on Strong (Double O rec.)
New Atlantic - Drop the Merchandise! (Colors)
N.Y. Alliance - Ronald Ray Gun (Taste)
Solace - Bright Side (Taste)
Me and Jack - Viva House (E.c. records)
John Digweed - Voices (Bedrock)
Leonard & Baltas - Rotation (Journey)
Kalyx - An Echo For The Gazza (Bedrock)
John Johnson - Impact (La Rocca FC)
Salt Tank - Energy (Bedrock)
Mike Vandenberg - Flightpath (Sadie Records)
LoaDer - Nothing Is (Twenty/ Four)

2003

Op 21 juli brengt DJ Remu zijn eerste echte producers/mix album uit. BANG! bevat twaalf nieuwe tracks met veel invloeden uit techno, progressive en trance. Naast de CD verschijnt ook een dubbele 12" met de tracks Scrambled, Dustsucker, X-rated en de titeltrack BANG!

2004

Eind mei reist DJ Remy naar de Verenigde Staten voor het Detroit Movement Festival, het grootste gratis openlucht technofestival ter wereld.

2005

DJ Remy maakt samen met Roland Klinkenberg een remix van de track Bad Deal van Eye Wall. Remy maakt ook een remixen voor Finor, Matthew Dekay en Olivier Berger.

2006

Omdat de samenwerking met Combined Forces niet naar tevredenheid verloopt, stapt DJ Remy over naar Armada Music waar hij het label 68 Recordings start. In januari verschijnt op 68 Recordings de EP Crackdown/Nasty Ho.

2007

DJ Remy levert bijdragen aan Roland Klinkenbergs album Mexico Can Wait. De twee producers brengen ook gezamenlijk enkele EP's uit, waaronder Bilderdyk Drive en Till Ya Drop! 2007, beide voor het label 68 Recordings. De twee maken een remix voor de EP nummer Something For The People/Bounce Back van Tony Scott en Armin van Buuren.

Armin van Buuren Tony Scott

2008

Voor Armada draait hij vier keer op Ibiza en stelt hij het zomerse mixalbum Armada At Ibiza: Summer 2008 samen. Het album opent met Mexico Can Wait en eindigt met Ignite, twee producties van DJ Remy en Roland Klinkenberg.

Discografie DJ Remy

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's DJ Remy

Audio/Video DJ Remy

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer