LEO SMIT
Leo Smit
Leo Smit geldt als een van Nederlands meest begaafde componisten uit het interbellum. Al kort na zijn afstuderen voert het Concertgebouworkest zijn orkestsuite 'Silhouetten' (1925) uit. Critici merken "het gebruik van de eigenaardige klankcombinaties van den negerachtigen jazzband" op. Mede door een verblijf in het buitenland vindt Leo Smit zijn ...
Instrumenten
componist
Genoemd in de biografie van
1919
Sem Dresden
1997
Jacobien Rozemond
1997
Marjanne Kweksilber
Biografie Leo Smit
Leo Smit geldt als een van Nederlands meest begaafde componisten uit het interbellum. Al kort na zijn afstuderen voert het Concertgebouworkest zijn orkestsuite 'Silhouetten' (1925) uit. Critici merken "het gebruik van de eigenaardige klankcombinaties van den negerachtigen jazzband" op. Mede door een verblijf in het buitenland vindt Leo Smit zijn eigen, unieke stijl. Daarin gaan lyriek, impulsiviteit, spiritualiteit en intellect hand in hand. Zijn heldere, intelligente en ingetogen componeerstijl blijkt vooral uit zijn kamermuziekwerken, waaronder 'Quintet' voor fluit, viool, altviool, cello en harp (1928), 'Sextuor' voor fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn en piano (1933) en 'Trio' voor klarinet, altviool en piano (1938). Voorts schrijft hij concertino's voor altviool, cello, harp, piano; een 'Symfonie' (1936) en het ballet 'Schemselnihar' (1929).
1900 - 1922
Leo Smit wordt geboren op 14 mei in Amsterdam. Hij komt uit een welgestelde, niet-religieuze Portugees-joodse familie. Vanaf 1919 studeert hij piano en compositie aan het Amsterdams Conservatorium bij Bernard Zweers en Sem Dresden. In 1922 behaalt hij het einddiploma piano.
1924
Leo Smit is de eerste compositiestudent die cum laude afstudeert aan het Amsterdamsch Conservatorium. Al zijn werken van vóór 1922 zijn verloren gegaan. Smit wordt leraar analyse en harmonie aan het Amsterdamsch Conservatorium.
1925 - 1926
Zijn eerste orkestwerk 'Silhouetten' gaat in première bij het Concertgebouworkest in Amsterdam onder leiding van Cornelis Dopper. 'Silhouetten' bestaat uit zes miniaturen die zijn gemaakt naar aanleiding van schilderijen van Paul Süss. Leo Smit maakt naam met diverse 'scene-muzieken' voor studentenverenigingen, zoals het 'A-Z-spel' voor Leiden.
1927 - 1933
Leo Smit verblijft in Parijs. Daar wordt hij beïnvloed door onder anderen Darius Milhaud, hetgeen zijn muziek een Franse inslag geeft, en door Igor Stravinsky's neoclassicisme. In deze periode zou hij veel filmmuziek voor buitenlandse maatschappijen hebben geschreven, maar ook hiervan is niets overgeleverd. Wel is er van latere datum muziek bij drie Nederlandse films. Het ballet 'Schemselnihar' (1929) gaat in première met het Concertgebouworkest onder leiding van Pierre Monteux in Amsterdam.
1934
De première van zijn 'Concertino voor harp en orkest' (1933) door het Concertgebouworkest onder leiding van Eduard van Beinum, is een van de vele resultaten van de samenwerking die Leo Smit lange tijd heeft met harpiste Rosa Spier.
1937
Na een éénjarig verblijf in Brussel vestigt Smit zich als muziekpedagoog definitief in Amsterdam. Thuis doceert hij piano, compositie, theorie en analyse.
1943
In februari voltooit Smit zijn laatste compositie, de 'Sonate voor fluit en piano'. Samen met zijn vrouw wordt hij door de Duitse bezetter op transport gesteld, via Westerbork naar Sobibor. Daar worden zij direct na aankomst op 30 april omgebracht.
1996
Fluitiste Eleonore Pameijer en pianist Frans van Ruth richten de Leo Smit Stichting op met het doel de muziek van Leo Smit te doen herleven. Sinds die tijd worden er met grote regelmaat concerten georganiseerd in de Uilenburger Synagoge in Amsterdam waar zijn werk veelvuldig klinkt.
Discografie Leo Smit
Albums | Singles | Compilaties | Overig | Gastbijdragen
Leo Smit
Act | Leo Smit |
Type en jaar | CD, 1999 |
Label | NM Special, NM 92098 |
dirigent | Ed Spanjaard |
muzikant | Radio Kamer Filharmonie |
solist | Pieter Wispelwey |
solist | Ronald Brautigam (2) |
Bijzonderheden | met Concerto pour piano, Concertino pour violoncello, Symphonie |
Chamber Music
Act | Leo Smit |
Type en jaar | CD, 2000 |
Label | MDG, 304 0995-2 |
Bijzonderheden | met Sextuor, Quintet, Suite voor hobo en cello en Trio voor klarinet, altviool en piano, uitgevoerd door Ensemble Villa Musica |
Complete works
Act | Leo Smit |
Type en jaar | 4CD, 2000 |
Label | NM Classics, NM Special 93003 |
Complete Works Of Leo Smit (Chamber Music & Orchestral Works)
Act | Leo Smit |
Type en jaar | Album, 2014 |
Label | Etcetera |
Leo Smit Ensemble - Modern Times - Dutch Jewish Composers 1928-1943
Act | Leo Smit |
Type en jaar | CD, 1995 |
Label | Channel Classics, CCS 7995 |
componist | Ignace Lilien |
gastmuzikant | Marjanne Kweksilber |
componist | Rosy Wertheim |
componist | Leo Smit |
Bijzonderheden | met 'Trois Chansons' voor zang, fluit en piano (1939), 'Trois Morceaux' voor fluit en piano (1939) en 'Sonatine voor cello en piano' (1920) van Rosy Wertheim; 'Modern Times Sonata' voor viool en piano (1935) van Ignace Lilien; 'Sonate voor fluit en piano' (1943) en 'Deux Hommages' voor piano (1928-1930) van Leo Smit |
Ed Spanjaard - Smit
Act | Leo Smit |
Type en jaar | CD, 1998 |
Label | NM Special, 92098 |
componist | Leo Smit |
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.