Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

MAARTEN VAN DER VLEUTEN

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Maarten van der Vleuten

Periode

1967 - heden

Genre

elektronica, experimenteel, producer, techno

Online

Officiële website

Pseudoniemen

48V. Phantom Power, Black Label, Cliche, Cryptic, DJ Dusk, E441, Error 441, Flashback, Flux, Frantic, Gangrene, Glue Sniffin' Gerald, In-Existence, Integrity, Major Malfunction, MVDV, Phlux, Pultec, TZ 2, TZ 7, V48, Zimt

Maarten van der Vleuten

Maarten van der Vleuten is een techno-producer van de eerste generatie in Nederland. Al in 1989 worden zijn eerste housetracks op de VPRO-radio gedraaid. Hij maakt meer dan vijftig EP's en remixen voor labels als Seesaw, Djax-Up-Beats en R&S en heeft zijn eigen label Signum. Enkele namen waaronder hij werkt ...
Volledige biografie...

Instrumenten

elektronica, producer

Genoemd in de biografie van

1993   Aardvarck
1993   Trance Induction
1999   Frans Friederich
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Maarten van der Vleuten

Maarten van der Vleuten is een techno-producer van de eerste generatie in Nederland. Al in 1989 worden zijn eerste housetracks op de VPRO-radio gedraaid. Hij maakt meer dan vijftig EP's en remixen voor labels als Seesaw, Djax-Up-Beats en R&S en heeft zijn eigen label Signum. Enkele namen waaronder hij werkt zijn Major Malfunction, In-Existence, Cliche, E144, Gangrene, Flux en DJ Dusk (niet te verwarren met de gelijknamige, in 2006 overleden Amerikaanse DJ). Ondanks zijn enorme output is Van der Vleuten nooit echt bekend geworden bij het grote publiek, maar binnen de dancewereld wordt zijn pioniersrol zeker onderkend.

In bezetting van

Maarten en Tjeerd   drumcomputer, sampler, synthesizer

1987

Maarten van der Vleuten (15 december 1967) is in zijn woonplaats Vught als tiener thuis al bezig met synthesizers. Hij brengt binnen kleine kring enkele cassettes uit onder de naam The Noise Architect.

1988

Tijdens een periode dat hij in Amerika woont hoort hij voor het eerst acid house, een stijl van housemuziek uit Chicago die die zomer ook Europa overspoelt. Van der Vleuten besluit, geïnspireerd door deze muziek, ook house te gaan maken.

1991

DJ Aardvarck, een vriend van de weer naar Nederland teruggekeerde Van der Vleuten, organiseert inmiddels acid-feesten in Den Bosch. Hij kent het pas opgestarte label Djax-Up-Beats, waar een cassette heengaat nadat VPRO Radio 3 al verschillende van Maarten's nummers heeft gedraaid. In 1991 is de eerste Djax-EP van Major Malfunction een feit, dan nog samen met DJ Aardvarck. Ook het grote Belgische label R&S hapt toe, een label dat toevalig door het duo werd uitgezocht omdat het de eerste plaat was die ze in een platenwinkel zagen staan. Voor beide labels maakt Van der Vleuten onder verscheidene pseudoniemen platen. Voor R&S maakt hij een remix van Human Resource's grote hit Dominator.

Human Resource

1992

De samenwerking met beide labels loopt zeer voorspoedig. Van der Vleuten krijgt zelfs zijn eigen sublabel bij R&S, Outrage. Hierop brengt hij melodieuze techno uit. Op R&S' rustige sublabel Apollo maakt hij een van de eerste ambient techno cd's onder de naam In Existence. Verder gaat hij in zee met Hans Hermans' Seesaw label, de thuisbasis van het roemruchte Dutch Department of Techno waaraan ook onder andere Human Beings, Speedy J, Eric Cycle, Stefan Robbers, Gijs Vroom, DJ White Delight en Dylan Hermelijn meewerkten. Major Malfunction levert de originele Starwood Party track voor de eerste Seesaw EP, waarvan iedereen een remix maakt. Onder verschillende namen maakt Van der Vleuten remixen voor Hole In One a.k.a. Marcel Hol (First Hole, Tales From The Planet Onhcet en X-Paradise The Remixes), Toxic (Some Mushrooms Approach) en Transform (Transformixed EP).

Dylan Hermelijn Eric Cycle Human Beings Speedy J

1993

1993 Is een jaar vol muzikale impasses voor Van der Vleuten. R&S begint interesse in zijn muziek te verliezen, ook op Djax-Up-Beats brengt hij niets meer uit en Seesaw gaat over de kop. Van der Vleuten heeft het even helemaal gehad met de muziek en neemt een tijdje vrijaf. Aardvärck neemt in de studio van Maarten van der Vleuten zijn eerste 12" 2nd Groove 2 The Same Nation op. Er verschijnen verschillende remixen door Van der Vleuten op platen van Trance Induction (Advanced Sonic Rituals en op de compilatie Prime Numbers Vol 1 een bewerking van Robogroove), C.3.P.O. (Heaven's Ritual), Ralphie Dee & Dino Blade (Calypso Interlude) en Space Trax (Bounce).

Aardvarck

1994

Een remix voor Tjeerd Verbeek's Trance Induction op diens cd Electrickery is weer een eerste teken van leven. Andere labels tonen belangstelling voor Maarten's eigen werk en remixen.

Trance Induction

1995

Djax-Up-Beats brengt een nieuwe Major Malfunction EP uit, en ook op andere, weliswaar kleinere labels verschijnt materiaal van Van der Vleuten. Onder andere doet hij werk voor Surreal Sound van DJ Joost de Leyser, die ook het gelijknamige tijdschrift op de markt brengt. Voor Jimmy Crash maakt hij een remix van het nummer H.A.O.S.

1996

Net als vele anderen in de techno-wereld besluit Van der Vleuten om het heft in eigen hand te nemen. Hij start zijn eigen label Signum, waarop hij voortaan bijna al zijn eigen materiaal uitbrengt. Daar heeft hij alle vrijheid en hij brengt binnen korte tijd zeven EP's uit die door critici vol lof worden ontvangen vanwege hun diversiteit. Niet alleen techno, maar vooral triphop en drum & bass zijn Van der Vleuten's nieuwe stijlen.

1997

De eerste drie EP’s op Signum, allen uit 1996, zijn van de hand van Van Der Vleuten zelf onder de naam Flux. De twee volgende Signum-releases, in 1997, zijn van respectievelijk DJ Aardvärck en Sander Caron. Daarna volgt wederom een Flux-EP getiteld Zah Ath. De zevende EP is van Sonar Lodge en heet Music For Speakers. De producer maakt een remix van een nummer op de EP Classics van Hole In One.

Aardvarck Sonar Lodge

1998

Private Rituals is de titel van het tweede In Existence-album. Van Der Vleuten heeft drie jaar aan de opvolger van Moonwater gewerkt. Hierop spelen een aantal gastmuzikanten mee, waaronder het Jeroen Bosch Koor, bestaande uit zeventig mannen en vrouwen. In 1998 verschijnt nog een Flux-EP met de titel Bloemendael Effect. Op deze EP staan vier drum ‘n bass-tracks. Ook Sonar Lodge komt met een nieuwe EP: Absinthe waarop een remix staat van Van der Vleuten. Hij heeft inmiddels zijn doel bereikt: een label met ruimte voor alle mogelijke stijlen binnen de (electronische) dansmuziek.

1999

Vanwege de grote productiviteit van Maarten start Signum het sublabel Passiflora. Onder de naam V48 brengt hij hierop een aantal 12" ep's uit.

2002

Via het label Tree-Top verschijnt in de zomer het album Laiad waarop een eigentijdse mix is te vinden van techno, electro en ambient. De eerste oplage van 50 exemplaren verschijnt in een handgemaakt boekje waarin ook teksten bij de instrumentale nummers zijn te vinden.

2004

Maarten van der Vleuten maakt remixen van nummers afkomstig van het album Ice 67 van The Use Of Ashes. Snowman Snowman (Come Together Mix) en Technicoloured Snowflakes (Meltdown Mix) verschijnen in januari 2005 op 12".

The Use Of Ashes

2005

Maarten van der Vleuten Onder de naam In-Existence brengt Van der Vleuten de lp Vow Of Silence uit. De 12" The Ice Mices bevat bewerkingen van tracks van The Use Of Ashes uit Nijmegen.

2006

Het album ...Of Truth, Eternal Beauty And Nought... komt in april uit. Een gelimiteerde oplage van deze experimentele ambientplaat onder de naam In-Existence is verpakt in een dvd-box met speciaal artwork. Aardvarck en Rude 66 leveren bijdragen op de EP Kremahitz die verschijnt op het Britse Mighty Robot Recordings. Speciaal voor de stedenbouwkundige installatie De Vierde Verkenning van kunstenaar Frank Havermans, te zien in het Centrum Beeldende Kunst te Den Bosch, maakt Van der Vleuten vier tracks die hij onder de naam In-Existence als De Verkenningen ook uitbrengt als gelimiteerde cdr verpakt in een metalen box.

Aardvarck Rude 66

2007

Maarten van der Vleuten levert een exclusieve track aan het label Eat Concrete. Het nummer Reptv opent de verzamel-lp New Deal. Speciaal voor de installatie Kurt's Zimmer van kunstenares Karin van Pinxteren schrijft Van der Vleuten een wals die is terug te vinden op de cd bij het boek Kurt's Zimmer Publikation. Het plaatje bevat de originele versie behorende bij het kunstwerk en een herziene interpretatie. Niet eerder uitgebracht materiaal komt als MP3 uit onder de titel Unreleased Work 1991-1995 Volume 1.

2008

Het album High Intolerance Towards Low Energies is een vinyluitgave op het label ToneFloat. De plaat bevat duistere ambient en is opgedragen aan het niet meer bestaande klooster Regina Coeli te Vught.

2009

Op 28 januari, tijdens de dag van de poëzie), komt bij Signum Recordings Een Onvermoede Bocht uit. Dit boek plus cd bevat gedichten van Ignace Schretlen die op muziek zijn gezet door Maarten van der Vleuten. Het album ECT For Piano bevat muziek voor piano en een machine voor elektroconvulsietherapie, in de volksmond beter bekend als elektroshocktherapie. Maarten van der Vleuten levert met de track Solar Observation AR 981 de langste bijdrage aan de Britse compilatie Visionary Milieux.

2010

De gelimiteerde CDR van het album met de lange titel A True & Faithful Relation Of What Passed For Many Years Between Dr. John Dee And Some Spirits bevat in het openingsnummer For I Am Of Him That Liveth Forever stemsamples van de Britse occultist Aleister Crowley (1875-1947). Maarten van der Vleuten is co-producer van de track Untitled van het duo Mantrax dat terug te vinden is op de compilatie In Order To Edit. CLMX is het openingsnummer van de 12”-compilatie op het Britse Carbon Stained Records.

2011

Maarten van der Vleuten noemt het dubbelalbum The Scars Remain (februari) nadrukkelijk geen conceptalbum, maar de platen hebben wel een centraal thema: de fysieke en psychologische littekens, zowel op individueel als collectief niveau, soms overgeleverd van generatie op generatie. De claustrofobische soundscapes, zoals te horen op het vorige album High Intolerance Towards Low Energies, worden aangevuld met onder meer percussie, fanfares, strijkers, sacrale koren en zang van Van der Vleuten zelf.

2012

Van der Vleuten brengt in het voorjaar de twee housetracks Summer Of 909 en Magick uit op 12” bij het Britse label In Plain Sight. In mei rondt hij de opnamen af voor het album Are You Worthy? Het nummer Blutige Marie bevat een vocale gastbijdrage van Bob Rusche, producer en presentator van de radioprogramma’s X-Rated en Xray bij de Concertzender. Enkele nummers zijn in het najaar voor het eerst op de radio te horen bij X-Rated. In 2012 verschijnt ook het 2,5 uur durende, 15 nummers tellende Systematically Declassified, een digitaal uitgegeven compilatie archiefopnamen met ambient-techno waarvan sommige stammen uit de jaren negentig.

2013

De 7" Auseinander (februari) is een compositie als oefening in contrapunt, uitgevoerd op hobo, piano, cello, viool, altviool, Franse hoorn, basklarinet en klarinet. De eerste 22 exemplaren van de single bevatten een 50 pagina’s tellend boekje met bladmuziek.

Discografie Maarten van der Vleuten

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Maarten van der Vleuten

Audio/Video Maarten van der Vleuten

Video Maarten van der Vleuten

About Things Left Behind ...
About Things Left Behind - Maarten van der Vleuten (Tonefloat 2012)
Heeft u ongewenste inhoud gesignaleerd? Maak hier melding van.
About Things Left Behind - Maarten van der Vleuten (Tonefloat 2012)

Alle video's

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer