Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

MILLERS

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

De Millers op het muziekblad Tuney Tunes

Periode

1949 - 1985

Genre

amusementsmuziek, swing

Pseudoniemen

Miller Kwartet, Miller Quartet, Miller Sextet

Millers

De Millers zijn een combo onder leiding van Ab de Molenaar dat in de veertiger en vijftiger jaren groot succes heeft. Ze beginnen als een jazzkwartet en gaan gedurende hun bestaan richting de amusementsmuziek. In hun meer dan 40-jarig bestaan heeft de groep talloze wisselingen in de bezetting gehad, onder ...
Volledige biografie...

Bezetting

Ab de Molenaar   dirigent, gitaar

Overige muzikanten

Jochem de Molenaar   contrabas
Sanny Day   zang
Paul Schwippert   contrabas
Dub Dubois   contrabas
Joop Maten   piano
Meer resultaten... Minder resultaten

Genoemd in de biografie van

1909   Han Dunk
1925   Pia Beck
1934   Johnny Meijer
Meer resultaten... Minder resultaten

Biografie Millers

De Millers zijn een combo onder leiding van Ab de Molenaar dat in de veertiger en vijftiger jaren groot succes heeft. Ze beginnen als een jazzkwartet en gaan gedurende hun bestaan richting de amusementsmuziek. In hun meer dan 40-jarig bestaan heeft de groep talloze wisselingen in de bezetting gehad, onder anderen Pia Beck, Sanny Day, Eddy Doorenbos en Herman Schoonderwalt hebben bij de Millers gespeeld.

1940 - 1942

De Millers starten als kwartet met de broers Ab en Jochem de Molenaar op gitaar en contrabas, Joop Maten op piano en Sanny Day als vocaliste. Ze spelen evergreens als I Can't Give You Anything But Love maar ook snellere nummers met swing. Het Miller Quartet heeft een vaste plek in de nachtclub Negro Palace op het Amsterdamse Thorbeckeplein. Sanny Day is dan nog maar achttien en haar moeder is aanwezig bij ieder optreden. In 1942 ontstaat er onenigheid tussen de broers en wordt Jochem de Molenaar vervangen door Paul Schwippert op contrabas. Violist Jan Doedel voegt zich bij het kwartet waardoor het combo meer zigeunerjazz gaat spelen à la Hot Club de France. Sanny Day en Ab de Molenaar trouwen in 1942 met elkaar.

1943 - 1944

In 1943 wordt Joop Maten vervangen door Henny Keizer en komt vibrafonist Coen van Nassou bij de groep. Het Miller Sextet speelt in de oorlogsjaren overal in Nederland maar het meeste succes hebben zij in Den Haag. Het Haagse publiek is bekend met de dan subversieve Amerikaanse liedjes doordat velen een verborgen radio bezitten. Ab de Molenaar voorziet de Engelse teksten van een Nederlandse vertaling om het verbod op Amerikaanse muziek te omzeilen. Op een avond wanneer de sextet een swingende set weggeeft in het Haagse Gebouw van Kunsten en Wetenschappen komt NSB-er Beuzenberg van de Kultuurkamer kijken. Hij vermaant de Millers op te houden met die 'jungle-muziek', het loopt met een sisser af. Maar er zijn ook genoeg Duitse militiaren die graag naar de optredens kijken van de groep met haar donkere zangeres.

1945 - 1947

De Millers op het muziekblad Tuney Tunes De eerste platen komen uit bij het label Decca. Hits uit de oorlogsjaren als Liefde in Rhythme worden opgenomen en hun herkenningstune Make Mine Millers (1945). De Millers zijn vaste gast bij het radioprogramma Swing & Sweet, from Hollywood & 52nd Street van Pete Felleman. De Haagse pianiste Pia Beck heeft zich inmiddels bij de Millers gevoegd. Beck geeft de groep een nieuw impuls met haar boogie woogie pianospel. De Millers ondergaan meerdere wisselingen in de bezetting en er onstaat een vocale groep Mellow Mills met de stemmen van Pia Beck, Eddy Doorenbos, Paul Swippert en Sanny Day. Zij zullen onder deze naam twee platen uitbrengen. De zang van Doorenbos blijkt een goede aanvulling bij de Millers. De Millers spelen een seizoen lang in nachtclub Caveau Tzigane in Scheveningen waarna een succesvolle periode in het buitenland aanbreekt.

1948 - 1949

De groep, wederom in een andere bezetting, toert door Nederlands-Indië om te spelen voor de daar gelegerde Nederlandse militairen. In het najaar van 1949, vlak voor een engagement in het Duitse Wiesbaden stapt Pia Beck uit de groep om haar eigen trio te beginnen. Zij wordt op piano vervangen door Paul Ruys die ook enige tijd drums bij de groep heeft gespeeld. Klarinettist Herman Schoonderwalt sluit zich aan bij het combo en neemt enkele platen met hen op.

1951 - 1954

Sanny Day stopt met de Millers en gaat naar het Henny Frohlwein's Atlantic Quintet (Atlantics). Zij is inmiddels van Ab de Molenaar gescheiden. Ook Eddy Doorenbos begint aan een solocarrière. De Molenaar vestigt zich in Beierse Garmisch-Partenkirchen. De overgebleven leden treden, vaak als instrumentaal combo, op in het buitenland. In 1954 treedt de oorspronkelijk Deense zangeres Suzy Möller aan als vaste vocaliste van de Millers. Zij zal ook trouwen met bandleider Ab de Molenaar.

1955 - 1963

Uit de fotocollectie van Beeld en Geluid: De Millers bij een tv-programma 1956 Eind 1955 keren de Millers terug naar Nederland. De VARA sluit onmiddellijk een radiocontract met de band af. De klank van de Millers is enigszins veranderd: nog altijd swingend maar meer beïnvloed door de moderne jazz uit Amerika. Eddy Doorenbos, Suzy Möller en de 'New Mellow Mills verzorgen de vocalen. De Molenaar begint in 1957 in Rotterdam een nachtclub onder de naam De Wiek. Wanneer in de jaren zestig de muzikale smaak van Nederland verandert raakt het combo uit de gratie.

1968 - 1973

Uit de fotocollectie van Beeld en Geluid: De Millers met Suzy Möller, Pia Beck, Eddy Doorenbos en Sanny Day. Het combo maakt een comeback. Onder de naam Millers '68 brengen zij een LP uit en zijn in meerdere afleveringen te gast bij het televisieprogramma Mies En Scene van presentatrice Mies Bouwman. De comeback van de groep is daarmee een feit. Platenfirma's stellen haastig langspeelplaten samen uit oude opnamen. De accordeonist Matthieu Schwartz, die in 1949 korte tijd deel had uitgemaakt van 'The Millers' en daarna in de Verenigde Staten roem had verworven als Mat Matthews, komt terug bij De Millers. NCRV-radioproducer Skip Voogd treedt op als organisator van het herrezen ensemble. Ab de Molenaar zorgt voor het aantrekken van spelers en zangers, bijna steeds oud-bandleden. Muzikaal levert de comeback van De Millers niet veel verrassingen op. De Millers zingen en spelen hun oude repertoire opnieuw in onder de naam The Complete Songbook van De Millers.

1976

Naar aanleiding van hun 35-jarig bestaan brengt Ab de Molenaar een aantal oud-bandleden bij elkaar voor opnamen in de studio van Peter Schilpenoort. Op de LP Millers '76 zingen en spelen onder anderen Pia Beck, Sanny Day en Herman Schoonderwalt en Mat Matthews.

1981 - 1985

De gezondheid van bandleider Ab de Molenaar gaat achteruit. Op North Sea Jazz 1981 speelt hij samen met onder andere Suzy Möller, Coen van Nassou en John Engels. Deze opnamen worden later uitgebracht met nieuwe studio-opnamen. De groep treedt nog hier en daar op ook op de radio. In 1985 overlijdt Ab de Molenaar op 63-jarige leeftijd.

Discografie Millers

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Millers

Audio/Video Millers

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer