Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

REMKO SCHA

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Remko Scha

Periode

15-09-1945 - 09-11-2015

Genre

elektronica, experimenteel, gitaar, minimal music

Online

Officiële website

Pseudoniemen

The Machines, The Pump, The Solenoids

Remko Scha

Remko Scha was als professor computerlinguïstiek verbonden aan The Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast houdt hij zich onder meer bezig met automatisch voortgebrachte muziekprojecten en geluidskunstinstallaties. Een van zijn meest bekende muzikale projecten is The Machines, een geautomatiseerde gitaarband waarbij de snaren ...
Volledige biografie...

Instrumenten

elektronica, gitaar

Genoemd in de biografie van

1966   The New Electric Chamber Music Ensemble

Biografie Remko Scha

Remko Scha was als professor computerlinguïstiek verbonden aan The Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast houdt hij zich onder meer bezig met automatisch voortgebrachte muziekprojecten en geluidskunstinstallaties. Een van zijn meest bekende muzikale projecten is The Machines, een geautomatiseerde gitaarband waarbij de snaren van op de grond liggende gitaren worden aangeslagen door elektronische aangestuurde ventilatormotoren, kabels, boormachines en zagen. De muziek die dat oplevert is te vergelijken met het werk van Amerikaanse tijdgenoten Glenn Branca en Rhys Chatham.

In bezetting van

The New Electric Chamber Music Ensemble   elektronica

1970 - 1979

Remko Scha studeert aan Technische Universiteit Eindhoven waar hij zich specialiseert in computerwetenschappen, informatietheorie en geluidsperceptie. Tot en met 1975 doet hij onderzoek bij Philips Electrologica in Apeldoorn, gevolgd door onderzoeken in de laboratoria van Philips te Eindhoven. Hij maakt deel uit van de improvisatie- en multimediagroepen The New Electric Chamber Music Ensemble (1966-1968) en The Maciunas Ensemble (1969-1982).

The New Electric Chamber Music Ensemble

1980

Remko Scha is enkele jaren actief voor Het Apollohuis, een plek voor alternatieve muziek en beeldende kunst in Eindhoven. Hij promoot daar wilde vormen van schilderkunst en geluidskunst. Vanaf 1980 treedt Scha op met zijn muzikale installaties, te beginnen in april als zogenaamde 'guerrilla support act' in het voorprogramma van de Britse new wave-band Bauhaus in de Poort van Kleef te Eindhoven. In dezelfde maand is hij te zien met o.a. de Amerikaanse minimalist Glenn Branca tijdens een show in New York. Tijdens de Uitmarkt heeft Scha een presentatie met geluidskunst in De Lik in Amsterdam. Meerdere optredens volgens in Dordrecht (met drummer Toon Bressers van Nasmak), Eindhoven (De Fabriek en de Effenaar) en in het Belgische Luik (met de Amerikaanse band Tuxedomoon). De eerste uitgave van zijn muziek is de track Twice Strings On Overstrung Guitar Constant Speed (High) op een verzamelcassette bij het kunstmagazine Artzien.

Nasmak

1981

Remko Scha is enkele jaren bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Kunstmatige Intelligentie. Hij treedt regelmatig op in Nederland onder meer in 't Hoogt te Utrecht (met percussionist Z'ev en Glenn Branca), tijdens een Ultra-avond in het Amsterdamse Oktopus, het Grand Theatre te Groningen en de kunstacademie van Arnhem. Scha's installaties zijn te bewonderen in de Jack Visser Gallery te Amsterdam, De Vleeshal in Middelburg en Corps de Garde in Groningen. Een gedeelte van The Machines verschijnt op de mede door Glenn Branca samengestelde New Yorkse compilatie-lp Just Another Asshole 5.

1982

Het meest bekende project van Remko Scha is The Machines, een geautomatiseerde gitaarband waarbij de gitaarsnaren worden aangeslagen door elektronische aangestuurde ventilatormotoren, kabels, boormachines en zagen. Het project is een samenwerking met producer Van Lagestein. Het debuutalbum Machine Guitars komt uit bij het Eindhovense label Kremlin Products. Op de vijfde uitgave van de cassetteserie Indecent Exposure van de Eindhovense groep Nasmak levert Remko Scha samen met drummer Toon Bressers een bijdrage in het nummer 2nd/4th. De geluidskunstenaars geeft concerten op podia en in galeries in Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Amsterdam (Paradiso tijdens een D-Day op 6 mei), Delft, Otterlo (in Rijksmuseum Kröller-Müller) en het Belgische Hasselt.

1983

Remko Scha Na een optreden in het Grand Theatre in Groningen in februari staat Remko Scha in maart voor de tweede keer in zijn carrière in Paradiso waar hij het programma deelt met Z'ev. Op 15 juni zendt de VPRO een concert van hem live uit op televisie in het kader van het Holland Festival. Het door zangeres Moniek Toebosch gepresenteerde programma Aanvallen Van Uitersten levert vaak letterlijk confrontaties op (met een weglopend orkest tijdens een optreden van Glenn Branca als hoogtepunt), maar bij het optreden van Remko Scha vliegt slechts een van de gitaren (Sabre Saw #3) in brand. In juli deelt Scha het podium met 23 Skidoo tijdens het WOMAD Festival in de ICA te London. Zijn installatie is te horen en te zien in Dancetaria in New York, Metropole in Berlijn (voorafgaand aan een concert van Fad Gadget), het Stedelijk Museum Amsterdam en het Haags Gemeentemuseum. In 1983 behaalt Scha een doctorsgraad in computerlinguïstiek aan de letterenfaculteit van de universiteit van Groningen.

1984 - 1985

Remko Scha is op enkele buitenlandse podia te bewonderen, zoals The Kitchen te New York, tijdens het Minimal Art Festival in Boedapest (november 1984) en in New Langton Arts te San Francisco (februari 1985). De track The Machines van de LP Machine Guitars wordt gebruikt in de dansvoorstelling Een Enkele Reis Naar Zee van Arnold Goores dat in juli 1985 te zien is in het Shaffy Theater.

1987 - 1989

Op 3 en 10 mei 1987 geeft Remko Scha optredens in The Knitting Factory te New York. Zijn installatie Machines At Work wordt in 1989 tentoongesteld tijdens INKA Digital Arts in Amsterdam. Zijn werk is van 28 augustus tot en met 29 oktober 1989 ook te zien in het Haags Gemeentemuseum tijdens Anti Qua Musica, een tentoonstelling samengesteld door Dick Raaymakers. In het kader van deze tentoonstelling treedt Scha op in het museum op 27 augustus, 17 september en op de slotdag. Aan het eind van het jaar combineert Scha een installatie met concerten en een lezing in de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

1990 - 1999

Scha ontwerpt Huge Harry, een synthetische stem die lezingen geeft over de menselijke geest en over door de computer gegenereerde kunst. De muziek bij deze lezingen maakt Scha in samenwerking met Joop van Brakel (Nasmak) en Victor Wentink. Vergelijkbare projecten zijn Perfect Paul en Whispering Wendy. Remko Scha is betrokken bij The Institute of Artificial Art Amsterdam, een organisatie die zich bezighoudt met automatisch voortgebrachte kunstprojecten. Samen met Boele Klopman ontwikkelt Remko Scha het programma Artificial waarmee beelden automatisch worden bewerkt. Na enkele compilatiebijdragen in de jaren tachtig verschijnt bij Staalplaat de zeventig minuten durende cd As Is. In het Kruithuis te Groningen geeft Remko Scha in april 1990 een concert voor vier cirkelzagen. In de daaropvolgende jaren treedt de geluidskunstenaar op in Galerie Geert Schriever te Amsterdam, De Zonnehof in Amersfoort, het TARt Festival in Enschede (1991), de Muntschouwburg in Brussels (1992), het PONG Festival in Providence, RI (maart 1996) en Arti et Amicitiae in Amsterdam met de installatie No Guitars (december 1997-januari 1998). In oktober 1993 treedt Remko Scha in Rotterdam voor het eerst op met The Solenoids, een automatische gitaarband die bestaat uit 16 via MIDI bestuurde elektromagnetische apparaten die twee gitaren en twee basgitaren bespelen, gedirigeerd door een Max- programma op een computer van Macintosh.

2000

The Machines zijn te zien en te horen tijdens drie concerten rondom een expositie in het Centrum Beeldende Kunst aan de Witte de Withstraat in Rotterdam. Scha is in oktober ook betrokken bij An Evening With The Institute Of Artificial Art aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam waar optredens te zien zijn van The Solenoids begeleid door beelden via het programma Artificial.

2001 - 2005

Remko Scha is als professor computerlinguïstiek verbonden aan The Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de Universiteit van Amsterdam. Hij is auteur van vele wetenschappelijke artikelen waaronder Electric Body Manipulation As Performance Art: A Historical Perspective waarmee hij samen met co-auteur Arthur Elsenaar in 2003 de Leonardo Award For Excellence van het tijdschrift Leonardo krijgt.

Discografie Remko Scha

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Remko Scha

Audio/Video Remko Scha

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer