Pop / Rock Dance Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

SONJA OOSTERMAN

Overzicht | Biografie | Discografie | Foto's | Audio/Video

Periode

05-05-1921 - 2008

Genre

amusementsmuziek, chanson, Nederlandstalig, viool, zang

Sonja Oosterman

Zangeres Sonja Oosterman is in de jaren veertig en vijftig een vertrouwde stem op de Nederlandse radio. Ze zingt in diverse orkesten en vocale groepen en treedt solo op tijdens personeelsavonden, jubilea en andere feestelijke gelegenheden. In een VARA-interview met Herman Stok in 1984 kijkt ze met gemengde gevoelens terug ...
Volledige biografie...

Instrumenten

viool, zang

Genoemd in de biografie van

1921   Jetty Paerl

Biografie Sonja Oosterman

Zangeres Sonja Oosterman is in de jaren veertig en vijftig een vertrouwde stem op de Nederlandse radio. Ze zingt in diverse orkesten en vocale groepen en treedt solo op tijdens personeelsavonden, jubilea en andere feestelijke gelegenheden. In een VARA-interview met Herman Stok in 1984 kijkt ze met gemengde gevoelens terug op haar zangcarrière. 'Ik zou het voor geen goud meer willen doen.'

1921 - 1939

De muzikale carrière van Sonja Oosterman (5 mei 1921) wordt thuis niet aangemoedigd. Ze zit in Amsterdam op de Montessorischool en leert zichzelf muziek spelen door kleine instrumenten van haar zakgeld te kopen, zoals een tin whistle (in de volksmond beter bekend als het fluitje van een cent) en een mondharmonica. Op elk nieuw instrument speelt ze eerst het Wilhelmus en daarna het Wiegelied van Brahms. Ze vindt op zolder een viool die ze zelf stemt en zonder les leert spelen. Ze gaat naar het gymnasium en de muziekschool van het conservatorium, maar door verhuizing naar Hilversum lukt het haar niet een opleiding op het conservatorium te volgen.

1940 - 1945

Aan het begin van de oorlog speelt ze viool in een orkest waar ze ook kortstondig zingt wanneer de vaste zangeres ziek wordt. Als Oostermans vader in een concentratiekamp belandt, gaat ze bij haar moeder wonen. In 1945, vlak na het einde van de Duitse bezetting, wordt ze met haar echtgenoot door Canadese buren uitgenodigd in het City theater. De Canadese buurman, een sergeant, vraagt of ze daar een liedje wil uitvoeren. Naar aanleiding van dit optreden, begeleid door haar man op ukelele, vraagt de Canadees of ze in het Casinotheater wil optreden. Daar ontmoet Oosterman onder meer gitarist Tony van Hulst en Dolf van der Linden (Metropole Orkest) die haar optreden begeleiden. Van der Linden vraagt haar voor de radio.

Metropole Orkest

1946 - 1959

Sonja Oosterman groeit uit tot een vaste waarde op de Nederlandse radio. Ze doet meerdere uitzendingen per dag en trekt 's avonds het land in voor optredens op personeelsavonden, jubilea en andere feestelijke gelegenheden. 'Ik heb meer in de auto gezeten dan dat ik gezongen heb,' herinnert ze zich in 1977 in het VARA-programma Stoomradio. Een van de vele programma's waar ze aan meedoet, is het satirische Negen Heit De Klok (1949-1954) van de KRO, met onder meer Alexander Pola. Ze is niet alleen als zangeres te horen, maar ook als stemactrice in hoorspelen, zoals De Wilde Vaart (1959-1962) bij de VARA. Ze zit in het koor Marketentsters en Musketiers en The Vocal Touches en is een van de vocalisten in het Orkest Zonder Naam (1946-1954), het amusementsorkest van de KRO onder leiding van Ger de Roos. De Marketensters en Musketiers staan eind 1954 bovenaan de populariteitspoll van het muziekblad Tuney Tunes. De zangeres treedt tijdens haar carrière onder meer op met organist Cor Steyn, het Metropole Orkest en soms met The Ramblers. Op Oudejaarsdag 1955 treedt ze op voor de Wereldomroep. Ze maakt samen met Ans Heidendaal, Mieke Telkamp en Jetty Paerl deel uit van The Swingin' Nightingales, een zanggroep die bekend is van liedjes als Kom D'r In, Zet Je Hoed Af en Als De Spotvogel Fluit. 'Ik zong liever met anderen samen dan in mijn eentje,' vertelt Oosterman in 1984 een radio-interview bij de VARA. Het repertoire op haar solosingles, zoals Daar Waar De Molens Staan (1955), Zeg, Ken Je Lola Wel? (1957) en 'n Beetje (1959), wordt niet door haar zelf uitgekozen. De liedjes zijn dan ook geen favorieten van de zangeres.

Cor Steyn Jetty Paerl Mieke Telkamp The Ramblers

1960 - 1965

Begin jaren zestig is Sonja Oosterman regelmatig te zien op televisie. Op 20 april 1960 doet ze met Tom Manders een operaparodie in Dorus Op Tournee. Het liveprogramma is een succes en levert haar kortstondig de reputatie op van comédienne. In het programma Bouquetje Romantiek bij de NRCV op 18 augustus 1961 laat ze met een uitvoering van La Paimpolaise horen dat ze makkelijk uit de voeten kan met het Franse chanson. Ze is ook te zien in Hedenavond: Voorstelling bij de VARA op 18 oktober 1963 waarin ze een duet zingt met de Surinaamse zanger en acteur Marius Monkau.

Dorus

1977

In het VARA-programma Stoomradio (23 maart 1977) vertelt Oosterman over haar voorbije muziekcarrière. Ze doet in deze periode een rechtenstudie. Haar muzikale voorkeur gaat uit naar balladen en maatschappelijk betrokken liedjes zoals die van Robert Long.

2008

Sonja Oosterman overlijdt eind juni 2008 op 87-jarige leeftijd.

Discografie Sonja Oosterman

In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.

Foto's Sonja Oosterman

Audio/Video Sonja Oosterman

Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen

Zelf audio of video toevoegen

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer