GUUS JANSSEN
Periode
13-05-1951 - heden
Genre
componist, hedendaags, impro, jazz, klassiek, klavecimbel, orgel, piano
Online
Guus Janssen
Guus Janssen is een Nederlands componist en pianist die in zijn werk verschillende muzikale werelden bijeenbrengt: die van de klassieke muziek en van de jazzmuziek, van het componeren en van het improviseren. Hij vermengt ze niet tot een synthese maar last ze aan elkaar tot een montage. In zijn gecomponeerde ...
Instrumenten
componist, klavecimbel, orgel, piano
Genoemd in de biografie van
1973
Paul Termos
1974
Maurice Horsthuis
1978
Gerard Bouwhuis
1981
Mondriaan Kwartet
1985
Ernst Reijseger
1985
Nils Wieland
1988
Ernst Glerum
1988
Lucas Vis
1994
Joost Buis
1994
Jorrit Dijkstra
1996
Ebony Band
1997
Alan Laurillard
1998
Lucas Vis
2005
BRISK Recorder Quartet Amsterdam
2012
David Kweksilber
2015
Greetje Bijma
2015
Misha Mengelberg
Biografie Guus Janssen
Guus Janssen is een Nederlands componist en pianist die in zijn werk verschillende muzikale werelden bijeenbrengt: die van de klassieke muziek en van de jazzmuziek, van het componeren en van het improviseren. Hij vermengt ze niet tot een synthese maar last ze aan elkaar tot een montage. In zijn gecomponeerde stukken komen gedeelten voor waarin de musici moeten improviseren en de improvisaties in zijn jazzcomposities zijn altijd gestructureerd. Visuele indrukken liggen vaak aan de basis van zijn improvisaties. Janssen componeert instrumentale en vocale muziek voor uiteenlopende bezettingen – het kan een duet voor piano en hi-hat zijn, of een stuk voor Siberische boventoonzangers. Onbevangenheid is een van zijn belangrijkste karakteristieken, en die behoedt hem voor routinewerk of een knieval voor de traditie. Janssens muziek is grillig, ontregelend en rusteloos – dat geldt zowel voor zijn composities als zijn improvisaties. In het strijkkwartet 'Streepjes', bijvoorbeeld, vermijdt hij bewust het traditionele vibrato-spel: de musici spelen louter flageoletten, om plots uit te halen met extreme vibrato-passages. Janssen heeft een speciale voorliefde voor de (opzettelijke) blunder, de hapering, het doorbreken van het aanvankelijk ingezette stramien. Het resultaat is muziek die zichzelf voortdurend relativeert en nooit verzandt in zwaarwichtigheid. Zijn stijl wordt sober, nuchter, helder, ja zelfs 'typisch Nederlands' genoemd. Zelf zegt hij "een muziek te willen schrijven die een open, onbevangen oor heeft voor alle 'muzieken' om ons heen." Als componist werkt hij meestal nauw samen met de uitvoerenden, om de kloof tussen compositie en uitvoering zoveel mogelijk te dichten. Als pianist is Janssen een vaste verschijning op grote en kleine podia, variërend van jazzcafés tot het Amsterdamse Concertgebouw.
1951 - 1972
Guus Janssen wordt geboren op 13 mei in Heiloo. Hij studeert piano bij Jaap Spaanderman en compositie bij Ton de Leeuw aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
1972 - 1973
Na zijn studie componeert Janssen het complexe pianostuk 'Brake', met duidelijke echo's van avantgardisten Iannis Xenakis en Brian Ferneyhough. Maar de complexiteit van 'Brake' ontstaat niet vanuit een compositorisch plan, maar grotendeels vanuit improvisatie. Tevens wordt zijn 'Muziek' voor blazers uitgevoerd door het ASKO Ensemble, waaraan Janssen zelf verbonden is als pianist.
1973 - 1980
Guus Janssen treedt op als improviserend pianist en klavecinist, alleen of met door hem gevormde ensembles zoal het Trio Guus Janssen en het Guus Janssen Septet. Hij speelt ook in andere combinaties, onder anderen met Paul Termos, Maarten Altena en Theo Loevendie. Zijn spel verraadt soms invloeden van jazzpianisten Thelonious Monk en Lennie Tristano, wier platen hij kent uit de collectie van zijn ouders.
1980
Tijdens het muziekfestival Warschauer Herbst voert Guus Janssen zijn pianoconcert 'Dans van de Malic Matrijzen' (1978) uit en tijdens de Donaueschinger Musiktage speelt het Radio Kamerorkest onder leiding van Ernest Bour de première van 'Toonen' met solistische medewerking van trombonist Vinko Globokar.
1981
Guus Janssen componeert 'Streepjes', zijn tweede strijkkwartet. Hij treedt op als solist in de serie 'Meesters van het Klavier' tijdens het Holland Festival. Janssen ontvangt de Boy Edgarprijs vanwege zijn verdiensten voor jazz en geïmproviseerde muziek. Het juryrapport looft hem als een uitgesproken vernieuwer "omdat hij kans ziet in zijn muziek twee verwante, maar tot op heden gescheiden stromingen tot een totaal nieuw geheel te smeden" - waarmee hedendaags klassieke muziek en jazzmuziek bedoeld worden.
1982
Guus Janssen soleert tijdens het North Sea Jazz Festival. Tussen jazzgiganten als Benny Goodman, Lionel Hampton, Stan Getz en Dizzy Gillespie blijft Janssen niet onopgemerkt. Hij ontwerpt volgens de recensent "vanuit minieme thema'tjes meesterwerkjes".
1984
Guus Janssen krijgt de Matthijs Vermeulen Prijs voor zijn compositie 'Temet' (1983) voor fluit, viool, cello en harp.
1987 - 1989
Met John Zorn treedt Guus Janssen op in het BIMhuis in Amsterdam. Daar spelen zij oude bop-stukken van Misha Mengelberg tijdens de October Meeting. Het jaar daarop doen ze hetzelfde in Italië. Het Koninklijk Concertgebouworkest verleent Janssen de opdracht voor een compositie. Het wordt het stuk 'Keer' (1988). Hij zet daarin met name de strijkers aan het werk die in moderne muziek 'zo vaak niets zitten te doen'. "Je krijgt het idee dat die violisten in een molen terecht zijn gekomen die maar doordraait. (…) Dat strijkergeweld moet worden gekeerd en daarom breken de koperblazers er met dat basisakkoord doorheen."
1993 - 1994
Samen met zijn broer, de drummer Wim Janssen, treedt Janssen op in de Knitting Factory in New York. Voor een concert van violist Gidon Kremer in het Amsterdamse Concertgebouw componeert Janssen in diens opdracht het werk 'Klotz' (1994), voor viool, hi-hat-solo en ensemble. Tijdens het Holland Festival vindt de première plaats van de opera 'Noach' op een libretto van Friso Haverkamp. De regie van deze voorstelling is in handen van Pierre Audi en het decor is gemaakt door Karel Appel.
1996
Guus Janssen schrijft in opdracht voor de Donaueschinger Musiktage 'Verstelwerk'. De essentie van dit werk, aldus Janssen, zit hem in "hoe het met tonaliteit omgaat, hoe het schots en scheef in elkaar zit. Er wordt ook uitbundig in geswingd, maar op een merkwaardige, struikelende manier […] het klink als een soort geflipte Bernstein. 'Verstelwerk' is een van mijn lievelingsstukken en de dirigent vond het een feest."
1999 - 2000
De opera 'Noach' wordt opnieuw door de Nederlandse Opera uitgevoerd. Een jaar later vindt de première plaats van de opera 'Hier°' (spreek uit: Hier tot de nulde macht) waaraan Guus Janssen van 1996 tot 2000 heeft gewerkt. Het libretto is van Friso Haverkamp, de regie van Pierre Audi.
2003
Met enkele componisten uit de barok en de klassieke periode (waaronder Joseph Haydn, C.Ph.E. Bach en Domenico Scarlatti) heeft Guus Janssen een speciale band. Soms gebruikt hij hun werken als aanzet tot improvisatie, soms geven ze hem een idee voor een eigen compositie. Voor het Nederlands Blazersensemble bewerkt Janssen zes 'Sonates' van Domenico Scarlatti. Drie van de sonates instrumenteert hij voor blazers, drie andere bewerkt hij zodanig dat ze 'verkeerd aflopen'.
2007 - 2008
Janssen is dit seizoen composer in residence bij het Brabants Orkest. Hij componeert 'Belvédère', voor 2 celli en orkest, voor Larissa Groeneveld en Ernst Reijseger met het Brabants Orkest. 'Verstelwerk' (1996) wordt uitgevoerd op 5 februari in de Carnegie Hall in New York door het Riverside Orchestra.
2010
'Pinocchio in Love' is de nieuwe opera met een libretto van Friso Haverkamp en geschreven voor de zomertournee van het Ricciotti Ensemble. In de herfst gaat het ensemble naar Sicilië.
2011
Op 10 mei speelt Guus Janssen de première van zijn pianoconcert 'Vrije Tijd' met het Asko|Schönberg in het Concertgebouw van Amsterdam.
2012
De Johan Wagenaarprijs wordt op 8 december - tijdens de Dag in de Branding - in Den Haag uitgereikt aan Guus Janssen. Uit het juryrapport: “Componist Guus Janssen is ‘Holland op z’n best’. Zijn oeuvre is authentiek, uitgesproken eigen en met niets anders te vergelijken. Zijn werk heeft zo’n unieke signatuur dat al zijn stukken, om het even uit welke periode, altijd meteen als ‘typisch Janssen’ te herkennen zijn. De jury beschouwt hem als een van de meest creatieve en vrijdenkende componisten van deze tijd.” Op 9 december is er een special rondom hem bij het VPRO-programma Vrije Geluiden. Daar vertelt Janssen over zijn invloeden zoals de componisten Peter Schat en Louis Lehmann.
2013
Janssen is in januari 'composer in residence' bij het Storioni Festival in Eindhoven, Breda, Den Bosch, Tilburg en Helmond. Op 8 maart wordt tijdens de Vrijdag van Vredenburg voor het eerst zijn Ballroom Rithmix uitgevoerd. In dit stuk gaan een tango en foxtrotritmes van een elektronisch orgel in dialoog met het orkest. Regisseuse Jellie Dekker en cameraman Dick Lucas maken in de zestig minuten durende documentaire De Buitenbocht een portret over Guus Jansen en zijn drummende en schilderende broer Wim. De film wordt op 19 mei 2013 uitgezonden in het programma NTR Podium en een jaar later uitgebracht op dvd.
2014
Pianist Guus Janssen en zangeressen Quirine Melssen en Lucia Caihuela leveren bijdragen aan de cd VERDI 2.00 van Bo van de Graafs groep I Compani met bewerkingen van composities van Giuseppe Verdi (1813-1901). Janssen is een paar keer gastsolist tijdens optredens van I Compani, onder meer tijdens de cd-presentatie op 17 januari in de Doelen in Rotterdam. Op 27 september vindt in het Amsterdamse Orgelpark tijdens het programma Monk Inside Out van het Clazz Ensemble de wereldpremière plaats van Guus Janssens compositie Do You Mean Me. Janssen doet meerdere optredens, onder meer in de bezetting van het Eric Boeren 5-tet en de David Kweksilber Big Band. Met laatstgenoemde formatie wordt voor het eerst Janssens compositie Bonanza uitgevoerd.
2015
Oude Wind & Harde Noten is een muziektheatervoorstelling onder regie van Mark Timmer over het turbulente verleden van Egmond-Binnen. Guus Janssen is samen met zangeres Greetje Bijma verantwoordelijk voor de composities. De twee worden tijdens de uitvoering terzijde gestaan door trombonist Wolter Wierbos. Op 30 mei 2015 krijgt Guus Janssen in de Ruïnekerk in het Noord-Hollandse Bergen de A. Roland Holst Kunstprijs. De prijs wordt driejaarlijks uitgereikt door de Stichting A. Roland Holst Fonds. Het bestuur roemt ‘de flexibiliteit van Janssen als improvisator, zijn gedrevenheid als componist en uitvoerend musicus en zijn nieuwsgierigheid naar nieuwe muziekvormen en combinaties van genres.’ De prijs bestaat uit een geldbedrag van € 5000,- en een penning die is vervaardigd door beeldend kunstenaar Geer Roobeek. Janssen neemt plaats achter de piano in het ICP Orkest. Hij vervangt daarmee Misha Mengelberg die vanwege dementie niet langer meer in staat is om mee te spelen. Na een Amerikaanse tournee in de eerste twee weken van mei voert het orkest in juni tijdens het Holland Festival voor het eerst de onalledaagse opera Koeien uit. De opera is gedeeltelijk geschreven door Misha Mengelberg en afgemaakt door Guus Janssen en tekstschrijver en regisseur Cherry Duyns. Overige medewerkers zijn acteurs Pierre Bokma, Beppe Costa en Olga Zuiderhoek en sopraan Katrien Baerts, mezzosopraan Fanny Alofs en bariton Mattijs van der Woerd. Op 14 oktober 2015 wordt de cd Meeting Points gepresenteerd in het Bimhuis met een optreden van het trio Janssen Wierbos Janssen. Het album bevat een bloemlezing van opnamen die in de periode 1989-2014 van Guus Janssen in verschillende bezettingen zijn gemaakt in het Bimhuis.
2016
Op 4 maart vindt in het Orgelpark in Amsterdam de wereldpremière plaats van Haiku Shmaiku, de compositie die Janssen heeft geschreven op teksten van Jack Kerouac. Het stuk wordt uitgevoerd door Guus Janssen (orgel), Claron McFadden (sopraan) en Wiek Hijmans (gitaar). Guus Janssen is als componist betrokken bij een project van Ensemble Zerafin samen met de Nederlandstalige singer-songwriter Spinvis. De leidraad voor de voorstelling Mein junges Leben hat ein End is het gelijknamige volksliedje waarop Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) variaties heeft schreven. Janssen maakt in de geest van Sweelinck variaties op zijn kenmerkende humoristische en innovatieve wijze. In mei gaat ICP op tournee door Nederland met de opera Koeien.
Discografie Guus Janssen
Albums | Singles | Compilaties | Overig | Gastbijdragen
Janssen/Termos/Janssen - Pok
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1989 |
Label | Geestgronden, GG 3 |
Guus Janssen / Ernst Glerum / Wim Janssen - Lighter
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1995 |
Label | Geestgronden, GG 11 |
Bijzonderheden | Opgenomen op diverse locaties tussen 1992 en 1995 |
Noach
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | 2CD, 1995 |
Label | Composers' Voice, CV 42/43 |
Guus Janssen / Ernst Glerum / Wim Janssen - Zwik
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1997 |
Label | Geestgronden, GG 19 |
Bijzonderheden | Live opgenomen in het Bimhuis, Amsterdam, 30 maart 1996 & 25-27 september 1997 |
Guus Janssen
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1998 |
Label | Composers' Voice, CV 61 |
Bijzonderheden | met Streepjes, Voetnoot I, Veranderingen, Temet, Octet, Klotz |
Guus Janssen
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1999 |
Label | Composers' Voice, CV 81 |
Bijzonderheden | met Keer, Dans van de malic matrijzen, Passevite, Bruuks, Verstelwerk |
Meeting Points
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2015 |
Label | Bimhuis Records, BIM 010 |
Willem Breuker - The Busy Drone
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | Compilatie, 1981 |
Label | BVHaast, 034 + 034A |
componist | Gilius van Bergeijk |
componist | Louis Andriessen |
componist | Cor Kee |
componist | Nico Schuyt |
componist | Guus Janssen |
componist | Misha Mengelberg |
Bijzonderheden | LP + 7", muziek uitgevoerd door een draaiorgel |
Maarten Altena Octet - Tel
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | LP, 1983 |
Label | Claxon, 83.12 |
muzikant | Kenny Wheeler |
muzikant | Wolter Wierbos |
muzikant | Maud Sauer |
muzikant | Lindsay Cooper |
muzikant | Paul Termos |
muzikant | Maartje van Hoorn |
muzikant | Guus Janssen |
Ab Baars + Trebbel - Carroussel
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | LP, 1984 |
Label | DATA, 841 |
muzikant | Guus Janssen |
muzikant | Mariëtte Rouppe van der Voort |
Nils Wieland - Nils Wieland
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | LP, 1985 |
Label | Idiot Records, 2406341 |
gastmuzikant | Julya Lekranty |
gastmuzikant | Guus Janssen |
gastmuzikant | Peter Warnier |
gastmuzikant | Marcel Schimscheimer |
producer | Willem Wisselink |
producer | Arno van Nieuwenhuize |
gastmuzikant | Arno van Nieuwenhuize |
gastmuzikant | Robert Schakel |
engineer | Jan Piet Exalto |
gastmuzikant | Klaas ten Holt |
gastmuzikant | Paul Termos |
gastmuzikant | Jan Piet Visser |
gastmuzikant | Robert Schakel |
gastmuzikant | Evert Woud |
Bijzonderheden | minialbum; in 1997 heruitgebracht op cd door Basta |
Orkest de Volharding - Vriend, Van Zeeland, Torstensson & Janssen
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | LP, 1985 |
Label | De Volharding, 005 |
componist | Cees van Zeeland |
componist | Guus Janssen |
componist | Huub de Vriend |
Bijzonderheden | Pieter Smithuijsen, Dil Engelhard, Wim Timmermans, Cees van Zeeland, Ab Baars, Bob Driessen, Mariëtte Rouppe van der Voort, Hans Visser, Victor Müller, Willem van Manen, Ad Gruter, Louis Danzig, Reijer Dorresteijn |
Maarten Altena Nonet/Octet - Quick Step
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | LP, 1986 |
Label | Claxon, 86.16 |
muzikant | Kenny Wheeler |
muzikant | Wolter Wierbos |
muzikant | Maud Sauer |
muzikant | Lindsay Cooper |
muzikant | Paul Termos |
muzikant | Ab Baars |
muzikant | Maartje van Hoorn |
muzikant | Guus Janssen |
Bijzonderheden | Ook met Lindsay Cooper (fagot) |
Maarten Altena Octet - Rif
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1987 |
Label | hat ART, CD 6056 |
muzikant | Marc Charig |
muzikant | Wolter Wierbos |
muzikant | Michael Moore |
muzikant | Peter van Bergen |
muzikant | Maartje ten Hoorn |
muzikant | Guus Janssen |
muzikant | Michael Vatcher |
Harry Sparnaay - Ladder of Escape 1
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1989 |
Label | Attacca, 8945-1 |
componist | Theo Loevendie |
componist | Enrique Raxach |
componist | Guus Janssen |
Bijzonderheden | bevat tevens composities van Isang Yun, Eric Dolphy, Michael Smetanin, Brian Ferneyhough en Martin Wesley-Smith |
Palinckx - Covers
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1992 |
Label | Vonk, 3 |
gastmuzikant | Herman van Haaren |
gastmuzikant | Eduard van Regteren Altena |
gastmuzikant | Fons Mommers |
gastmuzikant | Guus Janssen |
Orkest de Volharding - Orkest De Volharding 1972-1992
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1992 |
Label | NM Classics, 92021 |
componist | Amilcar Vasques Dias |
componist | Cees van Zeeland |
componist | Klas Torstensson |
componist | Willem van Manen |
componist | Guus Janssen |
componist | Misha Mengelberg |
componist | Louis Andriessen |
Palinckx - Llllivvvvve!!!!
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1993 |
Label | Vonk, 4 |
gastmuzikant | Eduard van Regteren Altena |
gastmuzikant | Guus Janssen |
gastmuzikant | Peter van Bergen |
gastmuzikant | Jan Erik van Regteren Altena |
gastmuzikant | Edwin Blankenstein |
gastmuzikant | Annette Bergman |
Nieuw Sinfonietta Amsterdam - Zoek (Guus Jansen), Glenz (Willem Jeths), Zey (Jeff Hamburg)
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 1995 |
Label | NM, Classics 92041 |
muzikant | Guus Janssen |
muzikant | Peter Brunt |
muzikant | Judith Mok |
Bert van den Brink - Jazz virtuosi - Famous Dutch jazz pianists
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2000 |
Label | MGM, NM Special 92099 |
gastmuzikant | Guus Janssen |
gastmuzikant | Michiel Scheen |
gastmuzikant | Michiel Braam |
gastmuzikant | Rob van Bavel |
Orkest de Volharding - Orkest De Volharding
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2000 |
Label | Composers Voice, CV 95 |
componist | Guus Janssen |
componist | Peter-Jan Wagemans |
componist | Maarten van Norden |
componist | Roel van Oosten |
componist | Geert van Keulen |
componist | Willem van Manen |
componist | Wim Laman |
Ab Baars Trio + Guests - 10 Years Ab Baars Trio: Party At The Bimhuis
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2003 |
Label | Wig, 09 |
muzikant | Guus Janssen |
muzikant | Mariëtte Rouppe van der Voort |
muzikant | Ig Henneman |
muzikant | Martin van Duynhoven |
muzikant | Wilbert de Joode |
muzikant | Misha Mengelberg |
Sound-Lee! - Plays The Music Of Lee Konitz
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2003 |
Label | Geestgronden, GG 021 |
muzikant | Guus Janssen |
muzikant | Raoul van der Weide |
muzikant | Wim Janssen |
Ralph van Raat - Fingerprints
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2004 |
Label | NM Classics, 92113 |
componist | Tristan Keuris |
componist | Jos Kunst |
componist | Louis Andriessen |
componist | Guus Janssen |
componist | Peter van Onna |
componist | Theo Loevendie |
componist | Hans van Sweeden |
Aurelia Saxofoon Kwartet - Fugue in C of Dog
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | 2CD, 2005 |
Label | Challenge Classics, CC 72148 |
componist | Peter van Onna |
componist | David Dramm |
componist | David Rowland |
componist | Joey Roukens |
componist | Guus Janssen |
componist | Ab Sandbrink |
Bijzonderheden | 15 Fuga's van hedendaagse componisten |
Smalts - De Rijpe Sterren, Een Ode Aan Louis Lehmann
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | 2CD, 2006 |
Label | Blowpipe, BP010 |
gastmuzikant | Guus Janssen |
gastmuzikant | Louis Th. Lehmann |
gastmuzikant | Sophie van Lier |
gastmuzikant | Libby Houston |
gastmuzikant | Tabe Bas |
Bijzonderheden | inclusief dvd |
BRISK Recorder Quartet Amsterdam - Vintage Brisk
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2006 |
Label | Globe Records, GLO 5220 |
componist | Huba de Graaff |
componist | Daan Manneke |
componist | Guus Janssen |
componist | Bart Visman |
componist | Calliope Tsoupaki |
componist | Theo Abazis |
componist | Roderik de Man |
componist | Ron Ford |
gastmuzikant | Tomoko Mukaiyama |
gastmuzikant | Egidius Kwartet |
BRISK Recorder Quartet Amsterdam - Dutch Diversity: 6 Centuries Recorder Music From The Low Countries
Act | Guus Janssen |
Type en jaar | CD, 2011 |
Label | Globe Records, GLO 5250 |
gastmuzikant | Greetje Bijma |
gastmuzikant | Ramon Lormans |
gastmuzikant | Guus Janssen |
Bijzonderheden | bevat werken van o.a. Pierre Phalèse, Guus Janssen, Johannes Martini, Hayne-Josquin, Hans Koolmees, Johannes Ghiselin, Michiel Mensingh en improvisaties met Greetje Bijma |
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Guus Janssen
