OTTO KETTING
Otto Ketting
Otto Ketting geldt al vanaf zijn op 22-jarige leeftijd gecomponeerde 'Due canzoni per orchestra' (1957) als een van de meest vooraanstaande componisten van Nederland. Hij is in alle opzichten een man van de praktijk: naast zijn bezigheden als componist is hij ook geruime tijd actief als trompettist, muziekjournalist en (nog ...
Instrumenten
componist, dirigent
Genoemd in de biografie van
1965
Klaas de Vries
1967
Leo van Oostrom
1984
De Nationale Opera
1985
Lucas Vis
2002
Bart Schneemann
Biografie Otto Ketting
Otto Ketting geldt al vanaf zijn op 22-jarige leeftijd gecomponeerde 'Due canzoni per orchestra' (1957) als een van de meest vooraanstaande componisten van Nederland. Hij is in alle opzichten een man van de praktijk: naast zijn bezigheden als componist is hij ook geruime tijd actief als trompettist, muziekjournalist en (nog steeds) als dirigent. Jan Zekveld (programmeur van de ZaterdagMatinee): "Als componeren betekent het ordenen van klank in de tijd, doet Ketting dat met een onvervreemdbare stijl. Die klank is altijd herkenbaar. Zijn werkterrein, zijn materiaal behelst eeuwen van muziekgeschiedenis, zijn werkwijze is in onze eigen tijd vergelijkbaar met die van Stravinsky: ordenen, becommentariëren, manipuleren, knipogen soms." Ketting zelf omschrijft zichzelf als een 'blokkencomponist' (volgens hem een erfenis van de jazzmuziek) maar ook als een echte romanticus: "Ik streef toch wel naar een bepaalde emotie. Ik heb een vreselijke hekel aan stukken die niets vertellen dan noten." Met de opera 'Ithaka' (1986) deed het idee van 'de reis' zijn intree in zijn muziek, dat een overkoepelend thema in al bijna al zijn latere werk zou blijken.
1935 - 1953
Otto Ketting wordt op 3 september geboren te Amsterdam als zoon van de componist en musicus Piet Ketting. Hij studeert compositie bij zijn vader, en vervolgens trompet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
1954 - 1961
Ketting is trompettist in het Residentie Orkest. Tijdens de eerste Gaudeamus Muziekweek behaalt Ketting de tweede prijs met het orkestwerk 'Passacaglia' (1957) en in 1958 ontvangt hij de eerste prijs voor 'Due canzoni per orchestra' (1957).
1961 - 1966
Ketting studeert compositie in München bij Karl Amadeus Hartmann. Hij componeert onder meer muziek voor ballet en film zoals Bert Haanstra's 'Alleman' (1963).
1967 - 1974
Otto Ketting is docent compositie aan het Rotterdams Conservatorium (tot 1971) en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (1971-1974). 'Time Machine', geschreven voor het Nederlands Blazers Ensemble, gaat op 5 mei 1972 in première in Rotterdam. In 1973 ontvangt Ketting voor 'Time Machine' de Kees van Baarenprijs. Het stuk beleeft 180 uitvoeringen in binnen- en buitenland en is daarmee geruime tijd het meest gespeelde Nederlandse orkestwerk. Otto Ketting is tevens actief als dirigent van voornamelijk 20ste eeuws repertoire.
1974 - 1977
Otto Ketting schrijft twee kameropera's: 'Dummies' (libretto van Bert Schierbeek) gaat in première op 14 november 1974 in het Circustheater in Scheveningen, en 'O, gij, rhinoceros' (1977) gaat op 8 juni 1977 in première met ensemble M onder leiding van David Porcelijn in Rotterdam.
1978 - 1991
Otto Ketting leidt aan het Rotterdams Conservatorium diverse ensembles voor hedendaagse muziek.
1980 - 1986
Ketting ontvangt voor zijn 'Symfonie voor saxofoons en orkest' (1978) de Matthijs Vermeulenprijs en de tweede prijs van het Rostrum of Composers 1980 van de Unesco. Ketting is in 1981 mede-oprichter van de Vermeulen Stichting, die zich met succes inzet voor de bekendheid van het werk van componist Matthijs Vermeulen. Het boek 'De ongeruste parapluie; notities over muziek 1970-1980' verschijnt in 1981 bij uitgeverij Ulysses in Den Haag. In september 1986 wordt het Muziektheater in Amsterdam geopend met Kettings derde opera 'Ithaka'.
1990
Ter gelegenheid van de 30ste Vara Matinee dirigeert Otto Ketting het Radio Filharmonisch Orkest bij de première van zijn 'Symphony No. 3', op 6 oktober in het Concertgebouw in Amsterdam.
1992 - 1994
Voor zijn 'Symphony no. 3' (1990) krijgt Otto Ketting de Barlow Prijs 1992. Hij voltooit een in opdracht van verschillende gezelschappen gecomponeerd vierluik voor orkest dat bestaat uit 'De overtocht' (1992), 'Het oponthoud' (1993), 'De aankomst' (1993) en 'Kom, over de zeeën' (1994).
1997
Otto Ketting is de centrale componist van het tweejaarlijkse Haagse 'Festival in de Branding'. Het boek 'Time Machine', over en door Otto Ketting (red. Maarten Brandt en Ton Hartsuiker) verschijnt bij Donemus.
2007
Otto Ketting voltooit zijn 'Vierde Symfonie'. De première wordt uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en Jaap van Zweden op de ZaterdagMatinee van 14 april in Amsterdam.
2010
Het Brabants Orkest eert de 75-jarige componist met een 'Ketting Driedaagse'. Van 12 tot en met 14 november staat zijn werk centraal tijdens diverse concerten in Eindhoven.
2012
De 'Symphony No. 6' van Otto Ketting gaat - evenals zijn vorige symfonieën - in première op de ZaterdagMatinee. Het concert vindt plaats op 4 februari in Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest en dirigent James Gaffigan. Otto Ketting overlijdt op 13 december in Den Haag.
2013
Zoals in zijn testament staat aangegeven gaat het gehele muzikale nalatenschap van Otto Ketting naar het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag.
Discografie Otto Ketting
Albums | Singles | Compilaties | Overig | Gastbijdragen
Symphony no. 3 - The light of the sun
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 1991 |
Label | BVHaast, CD 9105 |
Otto Ketting
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 1993 |
Label | Composers Voice, CV 21 |
Bijzonderheden | met Time machine, For moonlight nights, Symphony for saxophones en Monumentum |
Otto Ketting
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 1996 |
Label | Composers Voice, CV 55 |
Bijzonderheden | met De overtocht, De aankomst, Het oponthoud en Kom, over de zeeën |
Otto Ketting
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 2000 |
Label | Composers Voice, CV 96 |
dirigent | Lucas Vis |
solist | Jacob Slagter |
solist | Vera Beths |
muzikant | Limburgs Symfonie Orkest |
Bijzonderheden | met Claron Mc Fadden in 'Trois Mélodies' (Ravel) en 'Summermoon', Vera Beths in 'Capriccio' en Jacob Slagter in 'Cheops' |
Early Orchestral Works
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 2007 |
Label | Etcetera, KTC 1349 |
Bijzonderheden | met Symphony no. 1, Due canzoni, Concertino voor 2 trompetten, Variazioni en Collage no. 9 |
Symphonies 3 & 4 - Printemps
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 2008 |
Label | Etcetera, KTC 1373 |
Harrie Starreveld - Imaginary Landscape
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 1997 |
Label | NM Classics, NM 92068 |
componist | Otto Ketting |
gastmuzikant | Peter Prommel |
componist | Ton de Leeuw |
componist | Theo Loevendie |
componist | Hans Henkemans |
componist | Enrique Raxach |
componist | Ton Bruynèl |
gastmuzikant | René Eckhardt |
componist | Martijn Padding |
Bijzonderheden | Contemporary flute music from the Netherlands |
Ed Spanjaard - Ketting
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 1997 |
Label | Donemus, CV 55 |
componist | Otto Ketting |
Mondriaan Kwartet - The Eindhoven String Octets
Act | Otto Ketting |
Type en jaar | CD, 2005 |
Label | BVHaast, 204 |
componist | Willem Breuker |
gastmuzikant | Schönberg Kwartet |
componist | Otto Ketting |
componist | Bart Visman |
componist | Robin de Raaff |
Bijzonderheden | live opname van Mondriaan Kwartet en Schönberg Kwartet |
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Otto Ketting
