WILLEM LANDRE
Willem Landré
Componist en muziekcriticus Willem Landré weet met zijn composities de aandacht te verleggen richting de vernieuwingen in de Franse muziek, zoals in de werken van Claude Debussy. Dit in een tijd waarin het Nederlandse muziekleven nog steeds sterk Duits georiënteerd is. Ook is zijn muziek verwant aan die van Alphons ...
Instrumenten
componist
Genoemd in de biografie van
1905
Guillaume Landré
1925
Erna Spoorenberg
1925
Jules Moes
Biografie Willem Landré
Componist en muziekcriticus Willem Landré weet met zijn composities de aandacht te verleggen richting de vernieuwingen in de Franse muziek, zoals in de werken van Claude Debussy. Dit in een tijd waarin het Nederlandse muziekleven nog steeds sterk Duits georiënteerd is. Ook is zijn muziek verwant aan die van Alphons Diepenbrock. De compositiestijl van Landré is voor het grootste deel harmonisch en heeft een introvert elegisch karakter, zoals in zijn 'Requiem in memoriam uxoris'. Willem Landré is de vader van de componist Guillaume Landré en van de journalist en radiomaker Joop Landré. Hij is de grootvader van de acteur en presentator Lou Landré.
1874 - 1886
Willem Louis Frédéric Landré wordt op 12 juni 1874 als zoon van een commissionair geboren te Amsterdam. Het geslacht Landré stamt terug tot de Hugenoten. De schooltijd van Willem Landré speelt zich af in Haarlem, aan de HBS. Hier manifesteert zich al gauw zijn muzikale aanleg.
1887 - 1895
Willem Landré componeert op dertienjarige leeftijd zijn eerste lied. Na zijn eindexamen HBS volgt Landré compositieleer bij de componist Bernard Zweers. Daarnaast studeert hij piano, maar vanwege een aangeboren afwijking aan zijn ledematen is een carrière als uitvoerend musicus niet voor hem weggelegd. Tijdens zijn studie schrijft Landré voornamelijk pianostukken en liederen op Nederlandse en Duitse teksten.
1896
Landré schrijft in dit jaar de opera 'De roos van Dekama' op een libretto van Fiore della Neve, de operette 'Rozeknopje' op een tekst van Annie Nauta en een suite gebaseerd op 'De roos van Dekama' voor harmonieorkest.
1897
'De roos van Dekama' gaat op 22 maart te Haarlem in première. Landré voltooit zijn 'Legende' voor viool en orkest en schrijft een ballade voor piano.
1898
Willem Landré wordt aangesteld als muziekverslaggever van de stadsredactie van de 'Oprechte Haarlemsche Courant'. Voor bariton en orkest schrijft hij het lied 'Erklärung', op een tekst van Heinrich Heine en opgedragen aan Gerard Zalsman, en voor zang en piano de liederen 'Verlangen' en 'Woudliedje'.
1899
Dit jaar componeert Landré zijn sonate voor cello en piano.
1900
De uitgever A.A. Noske te Middelburg publiceert drie liederen van Landré. Hierdoor wordt zijn muziek voor het eerst voor een groot publiek toegankelijk.
1901
Landré verhuist naar Den Haag om daar het muziekredacteurschap van de nieuw opgerichte 'Nieuwe Courant' te gaan vervullen.
1903
Het pianokwintet opus 8 in e kl.t. krijgt zijn definitieve vorm. Daarnaast schrijft Landré een intermezzo voor orkest.
1904
Landré componeert een symfonisch gedicht voor orkest en een strijkkwartet.
1905
Landré schrijft de liederencyclus 'Drei Liebeslieder' die in 1910 eveneens door Noske zullen worden uitgegeven. Ook een symfonisch voorspel voor orkest vindt zijn voltooiing dit jaar.
1906
In Rotterdam wordt Landré aangesteld als muziekredacteur van de NRC. Tevens componeert hij dit jaar een pianotrio en de muziek bij het drama 'Lioba' van de schrijver Frederik van Eeden. De bezetting van deze toneelmuziek is declamatie, sopraan, vrouwenkoor, kinderkoor, strijkorkest en harmonium.
1907
Landré bewerkt een scene uit 'Lioba' voor sopraan en orkest en voltooid een liederencyclus van vier liederen.
1908
Het mimespel 'Waarheid en chimère' van de beeldend kunstenaar Willem Adriaan van Konijnenburg wordt gepubliceerd. Landré schrijft de begeleiding voor dit mimespel maar deze zal echter onvoltooid blijven.
1912
Landré schrijft het lied 'Et s'il revenait un jour' op tekst van de Belgische dichter Maurice Maeterlinck.
1913
Landré draagt zijn nocturne voor klein orkest op aan de dirigent Willem Mengelberg. Ook wordt hij mederedacteur van het maandblad 'Het Muziekcollege'.
1915
Landré schrijft niet alleen voor de concertzaal maar ook pedagogisch werk, zoals de 'Kinder-Sonatine' voor piano.
1917
Aan het Conservatorium voor Muziek, door de pianist Siegfried Blaauw in Rotterdam opgericht, wordt Landré benoemd tot hoofdvakdocent muziektheorie, compositie en muziekgeschiedenis. Het blad 'Het Muziekcollege' wordt samengevoegd met het tijdschrift 'Caecilia' en verandert van naam in 'Caecilia en het Muziekcollege'.
1921
Op 10 november vindt de première plaats van de nocturne voor orkest, uitgevoerd door Mengelberg in het Concertgebouw. Dit werk zal uitgroeien tot een van de populaire werken op het repertoire van de Nederlandse orkesten.
1924 - 1925
Ook het werk 'In memoriam matris' uit 1924 zal een repertoirestuk worden in Nederland. Landré componeert de opera 'Beatrijs', naar een mysteriespel van de Limburgse schrijver Felix Rutten. De opera beleeft zijn première in oktober 1925 te 's-Gravenhage. Daarna volgen er nog zeven uitvoeringen in Nederland.
1926
In februari wordt 'Beatrijs' eenmaal in Parijs opgevoerd door toedoen van het operagezelschap Co-Operatie, onder directie van Albert van Raalte en regisseur Alexander Poolman. Tevens componeert Landré dit jaar 'La vierge à midi' op tekst van Paul Claudel, voor sopraan en orkest.
1931
Op 18 december gaat het 'Requiem in memoriam uxoris' van Landré in première. Een van de uitvoerenden is het Rotterdamse Toonkunstkoor onder leiding van de componist Willem Pijper. Voor mannenkoor a capella schrijft Landré het werk ''t Hazegrauwt'.
1932
Landré schrijft nog een werk voor mannenkoor a capella, ditmaal met de titel 'Het winterspook'.
1933
Aan het mederedacteurschap van 'Caecilia en het Muziekcollege' komt een einde. Het tijdschrift verandert van naam en wordt verenigd met het in 1926 door Willem Pijper en muziekrecensent Paul F. Sanders gestichte maandblad 'De Muziek'.
1934
Ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van Landré vindt in de Rotterdamse Kunstkring een huldiging plaats, waarbij de jubilaris gedrukte uitgaven van het 'In memoriam matris', fragmenten uit de 'Beatrijs' en het 'Requiem in memoriam uxoris' worden aangeboden. Naast het werk ''s Avonds', voor mannenkoor a capella, schrijft Landré 'Nachtlied' op tekst uit 'Also sprach Zarathustra' van de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche.
1935
Ook het pianoconcert van Landré met als titel 'Romantisch' verschijnt in druk.
1937
Voor kinderkoor en bariton solo schrijft Landré het werk 'Een vacantiedag'. Op tekst van Martinus Nijhoff componeert Landré 'De kinderkruis-tocht'. Hij draagt dit werk op aan Joanna Diepenbrock, de oudste dochter van de componist Alphons Diepenbrock. Tevens gaat hij met pensioen, zowel als docent aan het Conservatorium voor Muziek als muziekredacteur van de NRC.
1938
Landré, inmiddels naar Doetinchem verhuisd, wordt opnieuw aangesteld als mederedacteur van het maandblad 'De Muziek'. Deze functie zal hij tot september 1944, wanneer het blad wordt opgeheven, vervullen.
1939
Drie orkeststukken zien dit jaar het levenslicht.
1940
Dit jaar schrijft Landré de 'Vier Oud-Nederlandsche geestelijke liederen' voor sopraan en klein orkest.
1942
Op een tekst van Joost van den Vondel componeert Landré het werk 'Op het clockmuzyck 't Aemsterdaem', voor gemengd koor en orkest.
1943
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest bestaat 25 jaar. Voor deze gelegenheid schrijft Landré de 'Kleine suite op E.F.', opgedragen aan de dirigent Eduard Flipse.
1944 - 1945
Gedurende de oorlog blijft Landré componeren, zoals het orkestlied 'Viaticum' op tekst van priester en dichter Jacques Schreurs, dat hij voor de sopraan Jo Vincent schrijft.
1947
Op 21 februari vindt de eerste uitvoering plaats van 'Fragmenten uit het boek Baruch' voor sopraan, gemengd koor en orkest. Landré draagt het werk op aan koningin Wilhelmina. Koorvereniging Zang Naar Studie in Amsterdam draagt zorg voor deze uitvoering.
1948
Willem Landré overlijdt plotseling op 1 januari te Eindhoven.
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Willem Landré
Er is nog geen audio- of videomateriaal aanwezig.
Zelf audio of video toevoegen