Pop / Rock Dance Hiphop Jazz Wereld Klassiek Hedendaags Podia Festivals Genreboom

pop/rock

Overzicht | Geschiedenis | Lijst | Podia | Festivals | Kopstukken

Gerelateerd

a cappella/vocal groups
Americana
amusementsmuziek
blues
country
coverbands
dialectpop
experimenteel
folk
folkrock
kinderpop
pop
popdichters
reli-pop
rock
singer-songwriter
soul

Uitgelicht

Goslink
GRAM in 2011

Goslink

Goslink (Harm Goslink Kuiper) is muzikant, kunstenaar en instrumentenbouwer. In 1999 studeert af aan de kunstacademie te 's-Hertogenbosch met een enorme hoeveelheid werk; schilderijen, beelden, (animatie)filmpjes, installaties, tekeningen, een verhalenbundeltje en een cd met liedjes.In eigen beheer brengt hij meerdere cd´s uit. Tussen 2005 en 2007 speelt hij bij de ... Lees meer...

Geschiedenis

Populaire muziek is van alle tijden. In de middeleeuwen en de renaissance zijn er al deuntjes die algemeen bekend zijn. Hoe die klonken weten we in veel gevallen nog omdat de melodieën zijn overgeleverd als psalmen, gezangen en kinderliedjes. Met de uitvinding van de radio en de grammofoonspeler eind 19e ...
Lees meer...

Geschiedenis van Pop/Rock


1920 - 1946

Populaire muziek is van alle tijden. In de middeleeuwen en de renaissance zijn er al deuntjes die algemeen bekend zijn. Hoe die klonken weten we in veel gevallen nog omdat de melodieën zijn overgeleverd als psalmen, gezangen en kinderliedjes. Met ...
Lees meer...

1946 - 1956

Van popmuziek is pas sprake wanneer zich binnen die populaire muziek een aparte muziekcultuur voor jongeren aftekent. In Nederland gebeurt dat in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. In de loop van de jaren vijftig krijgen jongeren, voor het eerst ...
Lees meer...

1956 - 1963

In de jaren vijftig is de invloed van de Amerikaanse bevrijders groot. Alles uit de Verenigde Staten oogt mooier of smaakt beter, of het nu frisdrank is of populaire muziek. Swing, jive, boogie woogie en country & western zijn populaire ...
Lees meer...

1964 - 1967

De opkomst van de zeezender Radio Veronica en de internationale opmars van The Beatles leidt tot een stroom aan nederbeat: Golden Earring, The Motions, Q65, de RO-D-YS, The Outsiders (foto), The Shoes, Les Baroques en The Hunters (foto). Epicentrum van ...
Lees meer...

1967 - 1973

Popmuziek waaiert in verschillende stijlen uiteen en er ontstaat een verschil tussen hitparadepop en albumrock. Tot deze laatste categorie behoren Rob Hoeke, Cuby + Blizzards (blues), Group 1850 (psychedelica), Swinging Soul Machine (soul), Brainbox (rock), Ccc Inc. (folkrock), en de ...
Lees meer...

1974 - 1981

In augustus 1974 maakt de Nederlandse regering een eind aan de uitzendingen van de zeezenders Veronica en Radio Noordzee. De publieke zender Radio 3, met voor elke omroep een eigen uitzenddag en dus een veel minder duidelijke identiteit, slaagt er ...
Lees meer...

1982 - 1989

In de jaren zeventig wordt het zingen in de Nederlandse taal geassocieerd met het levenslied. Popmuzikanten houden zich er doorgaans verre van. Alleen voor gesubsidieerde projecten (Zing In Je Moerstaal, Uitholling Overdwars) willen ze zich er wel eens aan wagen.
Lees meer...

1990 - 1999

In de dansmuziek tekent zich een nieuw genre af: house. Eerst in de clubs (o.a. Quazar, Speedy J, Orlando Voorn), daarna op grootschalige feesten en in discotheken. Vooral in de commerciële variant eurohouse zijn Nederlanders succesvol. 2 Unlimited, 2 Brothers ...
Lees meer...

2000 - 2010

Het nieuwe millennium wordt ingeluid met een succesvolle reünie van Doe Maar, dat zestien maal Ahoy vult. Het toont aan dat popmuziek niet meer alleen jongerencultuur is maar generaties kan overstijgen. Ook Boudewijn de Groot keert succesvol terug voor het ...
Lees meer...

1920 - 1946

Populaire muziek is van alle tijden. In de middeleeuwen en de renaissance zijn er al deuntjes die algemeen bekend zijn. Hoe die klonken weten we in veel gevallen nog omdat de melodieën zijn overgeleverd als psalmen, gezangen en kinderliedjes. Met de uitvinding van de radio en de grammofoonspeler eind 19e eeuw wordt het mogelijk geluid vast te leggen en te verspreiden. Dit betekent ook in Nederland een stimulans voor de liedcultuur, die vooral in de jaren twintig en dertig een flinke vlucht neemt.

De bekendste Nederlandse artiesten in die tijd zijn de cabaretier Jean-Louis Pisuisse en de revue-artiesten Louis Davids, Willy Derby, Lou Bandy en Frans van Schaik. Belangrijkste vertegenwoordigers van de jazzcultuur zijn The Ramblers en het Miller Sextet. Opmerkelijk is de populariteit van de hawaiianmuziek, in de jaren twintig geïntroduceerd door verlofgangers uit Indië en Indische Nederlanders. In de zomer van 1945, als heel Nederland feest viert, ontketenen de Kilima Hawaiians, een ware hawaiian-rage.

Lou Bandy Louis Davids Frans van Schaik

  Terug naar overzicht Volgende pagina

1946 - 1956

Van popmuziek is pas sprake wanneer zich binnen die populaire muziek een aparte muziekcultuur voor jongeren aftekent. In Nederland gebeurt dat in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. In de loop van de jaren vijftig krijgen jongeren, voor het eerst in de geschiedenis, een eigen besteedbaar budget. Dat gaat op aan bromfietsen, nylons, sigaretten, snacks en grammofoonplaten (45 toeren singles).

De eerste Nederlandse artiest die veel platen verkoopt is Eddy Christiani . Andere populaire namen uit die tijd zijn Max van Praag, Willy Alberti en de Skymasters. Halverwege de jaren vijftig doet ook het levenslied het goed, met als belangrijkste vertolkers Johnny Jordaan, de Zangeres Zonder Naam (foto) en De Straatzangers.

  Terug naar overzicht Volgende pagina

1956 - 1963

In de jaren vijftig is de invloed van de Amerikaanse bevrijders groot. Alles uit de Verenigde Staten oogt mooier of smaakt beter, of het nu frisdrank is of populaire muziek. Swing, jive, boogie woogie en country & western zijn populaire genres. In de nachtclubs in de grote steden klinkt soms zelfs rhythm & blues. Als in de Verenigde Staten in 1955 popmuziek met rock & roll voor het eerst een massaal karakter krijgt volgt Europa meteen. De eerste Nederlandse navolgers ( Fouryo's, Butterflies, Sweet Sixteen) kopiëren echter alleen de vorm, niet de rauwheid. Pas in 1960 verschijnt de eerste echte Nederlandse rockplaat: Kom Van Dat Dak Af van Peter en zijn Rockets.

De Nederlandse muziekindustrie incasseert in deze periode haar eerste internationale successen. Eddy Christiani en Willy Albertihalen de Amerikaanse hitparade. The Blue Diamonds scoren een wereldhit met Ramona. In speciaal op jongeren gerichte radioprogramma's als Tijd Voor Teenagers en Tussen 10+ en 20- groeien Rob de Nijs, Anneke Grönloh, Ria Valk (foto) en Willeke Alberti uit tot tienersterren. Ook de naar de Engelse groep The Shadows gemodelleerde instrumentale muziek van de The Jumping Jewelsdoet het goed.

In de late jaren vijftig bestaat er ook in Nederland al een undergroundcircuit. In nachtclubs en andere rokerige gelegenheden maakt daar de indo-rock furore. Onder Indische jongeren is de Amerikaanse populaire cultuur al veel langer ingeburgerd. De rock & roll van de Tielman Brothers is even energiek en opwindend als die van hun Amerikaanse collega's. De groep is internationaal befaamd als live-act en mag zelfs The Beatles tot haar fans rekenen, maar tot plaatsucces komt het niet.

  Terug naar overzicht Volgende pagina

1964 - 1967

De opkomst van de zeezender Radio Veronica en de internationale opmars van The Beatles leidt tot een stroom aan nederbeat: Golden Earring, The Motions, Q65, de RO-D-YS, The Outsiders (foto), The Shoes, Les Baroques en The Hunters (foto). Epicentrum van de nederbeat is de Scheveningse boulevard, waar de bands veelvuldig optreden en van waar men Radio Veronica kan zien liggen. In tegenstelling tot de tienersterren zingen deze beatgroepen in het Engels en benaderen ze vrij natuurgetrouw de sound die internationaal gemeengoed is geworden. Joop Visser en Boudewijn de Groot brengen met de akoestische gitaar Nederlandstalige liedjes in een stijl die het midden houdt tussen het Franse chanson en de Amerikaanse folk. Nederlandstalige beat is er van Het , Armand en Karin Kent, terwijl de Nederlandse liedcultuur hoog wordt gehouden door de cabaretiers Toon Hermans en Wim Sonneveld. Annie M.G. Schmidten Harry Banninkschrijven geschiedenis met de televisiemusical Ja Zuster Nee Zuster.

  Terug naar overzicht Volgende pagina

1967 - 1973

Popmuziek waaiert in verschillende stijlen uiteen en er ontstaat een verschil tussen hitparadepop en albumrock. Tot deze laatste categorie behoren Rob Hoeke, Cuby + Blizzards (blues), Group 1850 (psychedelica), Swinging Soul Machine (soul), Brainbox (rock), Ccc Inc. (folkrock), en de symfonische rockgroepen Supersister, Kayak, Alquin en Solution. Deze namen komen ook het meest voor in het live-circuit van gesubsidieerde club- en buurthuizen, eerst provadya's geheten, later open jongerencentra (OJC's). De eerste zalen zijn Fantasio, Paradiso, Melkweg en Paard van Troje. Ook de eerste Nederlandse popfestivals vinden plaats: Kralingen en Pinkpop. Nederlandse hitparadepop klinkt meer volwassen en oogst steeds grotere successen, ook over de landsgrenzen. Als in 1970 Shocking Blue met Venus de eerste plaats van de Amerikaanse hitparade haalt, richt de internationale muziekwereld haar ogen op Nederland. In de slipstream scoren George Baker, Tee-set, Sandy Coast, Mouth & Macneal, Earth And Fire, Dizzy Man's Band, Greenfield & Cook, Ekseption, Focus, Catapult en de Golden Earring grote internationale hits. Het zijn vooral middelbare scholieren en studenten die deze popcultuur dragen. De rest van Nederland luistert in deze jaren liever naar de palingpop van The Cats en BZN of de smartlappen van Heintje, Corry en de Rekels, Jacques Herb en Vader Abraham, die de hitparade domineren. Voor de linkse intellectueel zijn er de afwisselend melancholieke en kritische liederen van Ramses Shaffy, Liesbeth List, Herman van Veen en Robert Long.

  Terug naar overzicht Volgende pagina

1974 - 1981

In augustus 1974 maakt de Nederlandse regering een eind aan de uitzendingen van de zeezenders Veronica en Radio Noordzee. De publieke zender Radio 3, met voor elke omroep een eigen uitzenddag en dus een veel minder duidelijke identiteit, slaagt er niet in een plek in de harten van de jongeren te veroveren. De succesvolle namen uit de tijd van de zeezenders verdwijnen in de anonimiteit. Hun plaats wordt ingenomen door middle-of-the-road acts als Teach in, Luv', Long Tall Ernie and the Shakers, Lucifer en Anita Meyer. Pussycat (Mississippi) haalt in 1976 de eerste plaats van de Britse hitparade en het producersproject Stars On 45 doet in 1980 hetzelfde in Amerika, maar dit zijn toevalstreffers. Met het verdwijnen van de zeezenders is de bodem onder het succes van de Nederlandse hitparadepop weggeslagen. Wat wel floreert is de live-muziek in de open jongerencentra. Herman Brood & His Wild Romance, Gruppo Sportivo, The Meteors, Vitesse en de Molukse groep Massada vieren er grote successen. Ze inspireren talloze jongeren om ook een band te beginnen. In de hitparade is dit jeugdig elan echter nauwelijks terug te vinden.

  Terug naar overzicht Volgende pagina

1982 - 1989

In de jaren zeventig wordt het zingen in de Nederlandse taal geassocieerd met het levenslied. Popmuzikanten houden zich er doorgaans verre van. Alleen voor gesubsidieerde projecten (Zing In Je Moerstaal, Uitholling Overdwars) willen ze zich er wel eens aan wagen. Spreekwoordelijke uitzonderingen zijn de dialectgroep Normaal, het geëngageerde Bots en de cabaretgroep Neerlands Hoop. Rond 1982 worden de jongerencentra inmiddels bevolkt door een nieuwe generatie die de eigen taal minder met een vooroordeel tegemoet treedt. Groepen als Doe Maar, Toontje Lager, Het Goede Doel, De Dijk, Frank Boeijen en Het Klein Orkest vinden er een gewillig gehoor en veroveren ook de hitparade. Net op tijd, want in de vroege jaren tachtig moeten door bezuinigingen veel jongerencentra hun deuren sluiten. Het verklaart ook waarom vernieuwende genres als punk en new wave weinig weerklank vinden. Groepen als Ivy Green, The Tapes, Nasmak, Minny Pops, The Ex en De Div komen niet verder dan de underground, net als de gitaarrock van de Amsterdamse gitaarschool (o.a. Fatal Flowers, Claw Boys Claw en Tröckener Kecks). Uit het clubcircuit breken alleen de melodieuze Nits en Mathilde Santing door naar een groter publiek. In kleinere kring zijn ook de hardrockgroepen Vandenberg en Vengeance succesvol. Regelmatig terugkerend hitparadesucces is echter slechts weggelegd voor meidengroepen (Dolly Dots, Doris D. & The Pins, Mai Tai), disco-acts (Time Bandits, Spargo), levensliederen (André Hazes, Koos Alberts) en Golden Earring.

  Terug naar overzicht Volgende pagina

1990 - 1999

In de dansmuziek tekent zich een nieuw genre af: house. Eerst in de clubs (o.a. Quazar, Speedy J, Orlando Voorn), daarna op grootschalige feesten en in discotheken. Vooral in de commerciële variant eurohouse zijn Nederlanders succesvol. 2 Unlimited, 2 Brothers On The 4th Floor, Doop, T-Spoon, Vengaboys, Gouryella en Alice Deejay zetten de vaderlandse muziekindustrie internationaal op de kaart. Er tekent zich zelfs een typisch Hollandse variant af: gabberhouse, met als meest succesvolle vertegenwoordigers DJ Paul Elstak, Charly Lownoise & Mental Theo en de Party Animals. In de tweede helft van de jaren negentig is de gabberrage voorbij, maar Nederlandse dance-dj's en -producers blijven het goed doen in binnen- en vooral ook buitenland. Ferry Corsten, DJ Tiësto, Armin van Buuren, Sander Kleinenberg, DJ Jean, Klubbheads en Bart Claessen zijn enkele grote namen.

Mede dankzij de kernpodiaregeling van het Nationaal Pop Instituut klimt het clubcircuit weer uit het dal. Urban Dance Squad, Loïs Lane, The Scene, Bettie Serveert, Candy Dulfer, Ten Sharp en Total Touch zijn de nieuwe namen. Candy Dulfer en de Urban Dance Squad halen ook in Amerika de Top 20, terwijl Bettie Serveert er uitgroeit tot één van de groten in het clubcircuit.

In eigen land leidt de introductie van commerciële radio en televisie tot een aardverschuiving in het medialandschap. Er is meer zendtijd te vullen en dus ook meer ruimte voor muziek van MOR-artiesten als René Froger, Gerard Joling, André Rieu of Frans Bauer. De geruchtmakende televisieprogramma's van Paul de Leeuw spelen een belangrijke rol in de popularisering van het Nederlandstalige lied. Hiervan profiteren Marco Borsato, Guus Meeuwis, Ruth Jacott, Acda en De Munniken vele anderen.

Ook in het clubcircuit raakt de Nederlandse taal meer en meer geaccepteerd. Opmerkelijk is dat het vooral groepen uit de provincie zijn die succes hebben met liedjes in hun moerstaal: Van Dik Hout, De Kast, Bløf, Skik, Volumia! en Rowwen Hèze. Vanuit het clubcircuit komt regelmatig nieuw talent bovendrijven: Heideroosjes, Daryll-Ann, Junkie XL, Caesar, Travoltas, Green Lizard, Johan en Racoon. Solex en Arling & Cameron oogsten vooral in het buitenland waardering.

Naast het clubcircuit ontdekken steeds meer bands het theater als plek om op te treden. Nits, Frank Boeijen, Tröckener Kecks, Bløf, Frédérique Spigt, Normaal, Van Dik Hout, Ilse DeLange, The Scene, Golden Earring, Anouk, allemaal doen ze succesvolle theatertournees.

In de jaren negentig groeit Nederland steeds meer uit tot een multiculturele samenleving. Voor het eerst doen groepen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond van zich spreken (East Meets West, Jeunes Turcs, Raïland, Noujoum Rai). De tweede generatie Surinamers en Antillianen doet van zich spreken in o.a. Fra Fra Sound, Super & The Allstars, P.I Man & Memre Buku, E-life en Postmen. Hiphop krijgt een Nederlandstalige variant met de Osdorp Posse, Spookrijders, Extince, Brainpower, Ross & Iba en Def Rhymz.

  Terug naar overzicht Volgende pagina

2000 - 2010

Het nieuwe millennium wordt ingeluid met een succesvolle reünie van Doe Maar, dat zestien maal Ahoy vult. Het toont aan dat popmuziek niet meer alleen jongerencultuur is maar generaties kan overstijgen. Ook Boudewijn de Groot keert succesvol terug voor het voetlicht. Daaruit verdwijnt Herman Brood die op 11 juli 2001 een einde aan zijn leven maakt door van het dak van het Amsterdamse Hilton Hotel te springen. Ondertussen groeit Bløf uit tot een topact, net als het voormalige Volendamse kindsterretje Jan Smit. In zijn kielzog breken ook zijn dorpsgenoten Nick & Simon en de 3J's door. Dat Nederlandstalig ook samen kan gaan met een eigenzinnige stijlopvatting bewijzen de theaterrockgroep De Kift en multi-instrumentalist Spinvis.

Na 2000 komt de Nederlandstalige hiphop sterk op. Naast Osdorp Posse en Extince dringen Def Rhymz, Brainpower, Lange Frans & Baas B, Ali B en De Jeugd van Tegenwoordig door tot de hitparade en een tijdlang is het rappen in het Nederlands een rage. Als die verflauwt, blijft er een actieve underground over, waaruit vooral Opgezwolle, Typhoon en The Opposites van zich doen spreken.

De jacht op en de coaching van talent is in de jaren '00 een trend. De televisietalentenjachten Starmaker (K-Otic, Sita), Idols (Jamai, Jim, Hind, Boris, Raffaëla, Nikki), Popstars (Men2B, Raffish) en X-Factor (Lisa Loïs) leveren vooral kortdurende successen op. De Rockacademie, de eerste van een reeks officiële beroepsopleidingen voor popmuzikanten, stelt daar de langer durende carrières van o.a. Krezip, Intwine, After Forever en Leaf tegenover.

Door de opkomst van het illegaal downloaden van muziek van internet zakt de platenverkoop in. Het concertbezoek groeit echter gewoon door, zeker bij Nederlandse bands. Onder die omstandigheden groeit de gothic rockband Within Temptation uit tot een internationale topact. Ook Zuco 103, Kraak & Smaak, zZz, Peter Pan Speedrock, Cilvaringz en Pete Philly & Perquisite oogsten buiten de landsgrenzen waardering. Toonaangevend is Nederland echter alleen in de dance. Junkie XL scoort in 2002 een wereldhit met het door hem bewerkte A Little Less Conversation van Elvis Presley. En Ferry Corsten, Tiësto en Armin van Buuren zijn achtereenvolgens de nummer 1 dj's in de wereld.

Op nationale schaal groeien Marco Borsato, Guus Meeuwis, Kane en Anouk uit tot niveau stadionact. Gerard Joling, Gordon, René Froger en nieuwkomer Jeroen van der Boom bereiken onder de noemer Toppers ook die status. In de grote zalen komen we verder de namen Ilse DeLange, Krezip, Trijntje Oosterhuis, Bløf en de eeuwig groene Golden Earring tegen. Na het overlijden van André Hazes in 2004 groeit Frans Bauer uit tot het nieuwe idool in het levenslied.

Het festival- en clubcircuit laat ondertussen een veelkleurig beeld zien met Beef (reggae), Relax (hiphop), Di-rect (rock), Voicst (alternative rock), Alain Clark (soul), Textures (metal), Moke (britpop), Sabrina Starke (R&B), VanVelzen (rock) en De Staat (alternative rock). Daar dient zich ook een nieuwe generatie singer/songwriters aan, met Ellen ten Damme, Stevie Ann, Marike Jager, Roosbeef, Lucky Fonz III, Bertolf en Tim Knol. Op het scheivlak van jazz en pop opereren Room Eleven, Wende Snijders, Wouter Hamel, Giovanca en Caro Emerald. Succesvol muzikaal avontuur is er van C-mon & Kipsky en het twintig man tellende hiphoporkest van Kyteman.

  Terug naar overzicht

 

 

 

s

SAB
Sabine van Baaren
Sanchez, the Devil & the Hierophant
Sandra Reemer
Sandra van Nieuwland
Sarah Lois
Saturnus
Saudade
Saymore
SCC 'T Haske
Schans-Pop
Schippop
Schollenpop
Schollevaar Blues Festival
Schouwburg Agnietenhof
Schouwburg Amstelveen
Schouwburg De Harmonie
Schouwburg De Meerse
Schradinova
Senior Citizens
Seraph
SeriouS
SeuterRock
Shane Shu
Shoke
Showdog
Sideditch
Silence is Sexy
Silvio
Simon Keats
Simple Festival
Singelfestival
Singer Laren
Sixties Nacht Emmen
Sixtyniners
Sjor/La Rochelle
Sjwaampop
SkateJamDelft
Sky Architect
Sky Pilots
Sleazefest
Sleutelrock
Slew Jones
Slick Outdoor - A Summer Musica Beach Festival
Slimme Schemer en Tido
Smartlappenfestivals Sittard en Maastricht
Smartlappenfestival Utrecht
SMOG
Sociaal Cultureel Eetcafé Het Borghuis
Sociëtieit Sela
Solar Weekend Festival
Soos Plock
Sotu the Traveller
Southern Bluesnight
Spargo
Speakers
Speedfest
Spieringfestival
SpijkenisseFestival
Spintone
Splash Festival
Spring in 2 Spring Festival/Fall in 2 Fall Festival
Squad
Stadschouwburg en Muziekcentrum Enschede
Stadsgehoorzaal Kampen
Stadsgehoorzaal Leiden
Staged
Stédsj Muziekpodium Barneveld
Steffen Morrison
Sterrenfestival
Stevie Ann
Stichting Geinbeat
Stichting Jazz by Duurstede
Stichting J.C. Het Farm
Stichting Jeugd -en Jongerencentrum Strijen/De Klep
Stichting Jeugdsoos Eagle Baflo
Stichting Kunst en Cultuur Aalsmeer
Stichting Live in Your Living Room
Stichting Utopia Drunen
Stonehenge Festival
Stone & Motion
Storung (2)
Straatfestival Ovezande
STROOP
STRP Art & Technology Festival
Subbacultcha!
Subcultureel Poppodium Baroeg
Sugar Factory Nachttheater
Sumera
Summerdance
Summer Darkness
Sunday Sun
Sunsation
Svetkoff Lamps
Sweelpop
Swingcafé De Docter
Swingfish
Swing op de Brink/Zing op de Brink
Syb van der Ploeg

 
t

Taaipop
TAG
Take A Walk Rhythm & Blues Festival
Take It For Granted
Take Root Festival
Tales of the Days I Remember
T.C.F.
Tecnoville
Templo Diez
Temporary Jones
Tenement Kids
Ten Seconds Down
Terra Gotha Festival
Terschellings Oerol Festival
Tess and the Chiefs
Testa Rossa
Textielbeatfestival
The Arc
Theater aan de Parade
Theater aan de Schie
Theater Bouwkunde
Theater Camuz
Theater de Cameleon
Theater De Kattendans
Theater De Musketon
Theater De Regentes
Theater De Tobbe
Theater De Vest
Theater De Willem
Theater Diligentia/Theater PePijn
Theaterfestival Boulevard
Theatergroep Flint
Theater Peeriscoop
Theater 't Onderdak
The Bamboozle Music Festivals
The Bell Boys
The Big Bang Het Slagwerkfestival
The Black Rocking Cats
The Black Veins
The Blue Diamonds
The Bourbon Street BluesClub
the Chunx
The City Is Ours! Festival
The Duke of Oz
The Dutch Eagles
The Fancy Five
The Fire Harvest
The Flow
The Flying Arrows
The Foreign Exchange
The Heatmachine
The Hilton Halo
The Julie Mittens
The Junes
The Klaus Kinskies
Thé Lau
The Merwecasters
The Mighty Ya-Ya
The Music In My Head
The Odds Against
The Original Fanclub
Theo Sieben
The Overload / ZXZW Indiebeurs
The Overnite Ex-Lovers
The Q4
The Raef
The Rambler
The Rhythm, The Rebel
The SelfEmployed
The Shats
The silhouettes
The Slaves
The Sofu Sessions
The Specific Gravity Of Rock
The Sunstreams
The Surrogates
The Tara Irish Pub
The Tykes
The Vagary
The Waterhole
The Wild Things
The Young Lions
Thijs Heij
Third Eye
Thomas Azier
Ticket for Tibet
Tim Akkerman
Tim Calis & Reinders
Time Bandits
Time Compression
Time Out Uitgaanscentrum
Tino
Tinte's Zomefeest
Tivoli
Tivoli de Helling
Tivoli Oudegracht
Tjeerd Oosterhuis
TodaysArt
Tolhuistuin
Tommy Ebben
Tong Tong Fair / Tong Tong Festival
Tony Crandall and The Black Dynamites
Torenpop
Torentijdfestival - De Verbinding
Town Of Saints
Tox Modell
Toxocara
Trad.it!
Transito
Traumahelikopter
Trio Hellenique
TROS Mega Piratenfestijn
TurbulenT
Tweetakt Theaterfestival
Twentietoe
Two Way Radio

 

Doe Maar, Marco Borsato, Shocking Blue, Urban Dance Squad en nog veel meer helden! Lees meer...

Muziekencyclopedie.nl op Facebook Muziekencyclopedie.nl op Twitter

reageer